gelisenbeyin.net Ana Sayfa
Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Teknoloji Tasarım > Teknoloji ve Tasarım Bilgileri
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Share Tweet

Neden Teknoloji ve Tasarım Dersi?

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4677
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Neden Teknoloji ve Tasarım Dersi?
    Gönderim Zamanı: 04-Şubat-2014 Saat 12:58
NEDEN TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ?
      Günümüzde herkesin kabul ettiği kaçınılmaz bir gerçek vardır. O da çocuklarımızın yaşayacağı zamanın bizim yaşadığımız zamandan çok farklı olacağıdır. Bu noktadan hareket ettiğimizde çocuklarımızın kazanması gereken bilgi, beceri ve tutumlar da mutlaka farklı olacaktır. Araştırmalar, çocuklarımızın yaşayacağı zamanın en belirgin özelliğinin başkalarının ürettiklerini kopyalamak olmadığı gerçeğini ortaya koymaktadır. Gözlem, sorgulama, araştırma, değerlendirme ve yaratıcılık gibi tasarım ve teknoloji için gereken zihinsel süreçleri yeterince aktif hâle getirmeyen, tekdüze çalışmalarla, sadece el becerisini geliştiren yaklaşımlarla yarının dünyasında yaşayacak insanların beklentilerini karşılamak mümkün değildir. Bu amaçla çocuklar, ihtiyaçlar ortaya çıkmadan tahmin etme ve farklı sorunları yakalama, bunlara yaratıcı çözümler geliştirme, tasarım hâline getirme, tasarımın üretim aşamalarını belirleme ve üretme becerisi kazanmalıdır. Tüm bunların ışığında Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın gelecek nesillerin yaşayacakları çağın ihtiyaçlarına cevap vermesi amaçlanmıştır.
        Birçok Veli ve hatta bu konuda bilgisi yetersiz öğretmenlerden şunu duyarız; “Resim (Görsel Sanatlar),Müzik, Beden Eğitimi, Teknoloji ve Tasarım dersi Yetenek ister. Tüm dersleri pekiyi ama bunlarda düşük puan ama olmaz ki…”
   Bincisi bu dersler onlardın anlattığı gibi YETENEKLE alakaları yok, ikincisi ise neden bu derslerden düşük puan alınmaz? Tabii ki hangi ders olursa olunsun çalışmadığınız veya çaba göstermediğiniz zaman düşük puan alırsınız.
YETENEK: kimilerinin 'işte tanrı vergisi, ses var okuyor’ ,kimilerin ise;’bu ne harika resim sanki Picasso’ şeklinde tanımladığı olgudur fakat geline görüle ki iş bu kadar basit değildir.

Yetenek doğuştan herkeste var olan bir niteliktir çünkü Allah herkesi eşit yaratmıştır. Yani Allah insanı yaratırken ona her türlü yeteneği tıpkı iki gözü, bir burnu, iki kulağı gibi eşit şekilde vermiştir. Yoksa Allah'nın adaleti konusunda şüphesi olan mı var?

Durum şudur ki; bireyin o yeteneğini ortaya çıkaracak öğretim, kurum, eğitmen ve tabii ki bireysel istek gereklidir. Kanımca herkes bir İdil BİRET, Picasso olabilir fakat kişi ya bulunduğu çevre ve sahip olduğu olanaklar-daha doğrusu sahip olamadığı olanaklar- onun bu eğilimini ya başka bir alanda yeşertmiştir ya da kişi başka bir alanı seçmiştir yeteneğini kullanmak için. Müzik, Resim değil de mühendisliği seçmiştir mesela, ama bu onun zaten iyi bir müzisyen, Ressam olamayacağı, anlamına gelemez. Tarihte bir Çok örnek vardır bu duruma.

Sonuç olarak eklemek isterim, herkes yeteneklidir. Şu an yapmadığımız her hangi bir alan bizim o işe kabiliyetimiz olmadığını göstermez. Sadece gerekli olanakları edinememişizdir, bize sağlanmamıştır ya da biz tercih etmemişsizdir.
       İşte Teknoloji ve Tasarım dersi gerçekte var olup ortaya çıkarılmayan gücü ortaya çıkarılması için vardır.
     Ülkemizde de gelişen çağa ayak uydurmak amacıyla birçok alanda değişim olmuştur. MEB. De ve tabii ki ders Kitaplarında da kendini apaçık ortaya koymuştur. İlköğretim öğrencilerin hemen tüm ders kitaplarında sınav soruları Resimli olmuştur. Yani görsel algılama ön plana alınmıştır.Yani anlatmak istediği cümleyi görecek;İnsan gördüğünü çok geç unutur.Yaptığını ise hemen hemen hiç unutmaz..Yani ezbere den artık kurtulma dönemi geldi de geçiyor.
       İşte Teknoloji ve Tasarım dersi önce düşünmeyi sonra düşünceyi yazmayı, çizmeyi ve en son ise üç boyutlu olarak tasarım gücünü(Yeteneğini) ortaya çıkarılması için vardır.
   TEKNOLOJİ VE TASARIM NEDİR?
TEKNOLOJİ; temel ve uygulamalı bilimlerin verilerinin yaratıcı süreçler içersinde üretime dönüştürülmesini, kullanımını ve toplumsal etkinliklerinin çözümlenmesini kapsayan bir süreç olarak tanımlamaktadır.
TASARIM; Zihinde canlandırma biçimidir.
Teknoloji ve Tasarım dersine ait bir kitap yoktur. Ama Tüm derslerin konularından oluşan becerilerden yaralanılacaktır.
    Kısacası TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ (TÜRKÇE +RESİM-İŞ+MATEMETİK+MÜZİK+FEN VE TEKNOLOJİ+BEDEN EĞİTİMİ+ SOSYAL BİLGİLER v.b) Derslerin değerlendirme dersidir.
    Yani;
1-Eğer öğrenci TÜRKÇE dersinde kelime dağarcığı zengin değilse, TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde konuları tam anlamıyla anlatamaz, sorulara doğru kelimelerle cevap veremez.
2- Eğer öğrenci RESİM-İŞ dersinde gördüklerini kâğıt üzerine nasıl aktaracağını bilmiyor, renk bilgisine sahip değilse, TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde Projeyi renklendirip çizemez.
3-Eğer öğrenci MÜZİK dersinde konuşmayı ve anlatımı düzgün,hoş hale getirmese.Sesi nasıl kullanacağını ve insanların hangi sese karşı nasıl bir tepki vereceğini iyi bir şekilde anlamamışsa;,TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde yapacağını POROJEDE SUNUMUNDA doğru cümleler kullanmasına rağmen sesini doğru kullanmamasından dolayı sonuç olumsuz olabilir..
4-Eğer sizler Öğrenci BEDEN EĞİTİMİ dersinde vücudunuzu nasıl kullanacağını ve yapacağı bir hareketin ona yarar ve zararını bilmiyor ise;,TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde yapacağın BEDENSEL ALET PROJESİNİN insana yararı yada zararını pratik olarak algılamayabilir.
5-Eğer Öğrenci FEN VE TEKNOLOJİ dersinde maddeleri ve bu maddelerle ilgili özellikleri (biçimi, rengi, ağırlığı, hacmi v.b)öğrenememiş ise, bunlarla ilgili deneyler ve çizimler yapmamış ise; TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde yapacağınız POROJEDE kullandığı maddenin İnsanlara ne tür yarar ya da zararını kavrayamaz.

6- Eğer Öğrenci MATEMETİK dersinde sayıları,uzunluk ölçülerini,ağırlık ölçülerini öğrenmemiş ve bunları nerde,nasıl kullanacağınızı bilmiyorsa;,TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde yapacağı POROJENİN ölçülerini ve hesaplamayı yanlış yapacağın dan dolayı sonuç başarısız olur.
7-Eğer Öğrenci SOSYALBİLGİLER dersinde bir eşyanın insanlar/toplum için değerini ve bu eşyanın nerde, nasıl, ne zaman ve niçin kullandığını öğrenmemişse, bunlarla ilgili çizimler yapmamışsa; TEKNOLOJİ VE TASARIM dersinde bu konuyla alakalı yapacağı POROJENİN bulunduğu toplum için bir anlamının olup olmayacağını kestiremez..

İşte TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ Öğrencinin yukarıda saydığımız derslerde gerçekten bilgi sahibi olup olmadığını UYGULAMAYLA(yapılan Projeyle)TEST/DEĞERLENDİRMEKTE.
KISACA: TEKNOLOJİ VE ATSARIM dersinde başarılı olmak için TÜM derslerden GERÇEK anlamda BİLGİ SAHİBİ OLMANIZ GEREKMEKTEDİR
Velilerden Beklentiler
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı’nın temel beklentisi, kendisinin ve toplumun yarınını daha yaşanabilir kılmak için görüş ve anlayış geliştirmiş bireyler yetiştirmektir. Bu anlamda öğrenci velilerinden Teknoloji ve Tasarım dersine karşı olumlu tavır göstermeleri beklenmektedir. Bunun, öğrencilerin başarısına ve bireysel gelişimine önemli bir katkı sağlayacağı unutulmamalıdır.
Bu amaçla veliler;
1.       Programdaki etkinliklerin öğrencilerin bireysel yaratıcılığını geliştirmeyi amaçladığının farkında olmalıdır.
2.       Öğrencilerin tasarım çalışmaları sırasında ortaya koyduğu düşüncelerini olumlu yönde desteklemeli ve onların düşüncelerini kısıtlayan tutum ve ifadelerden kaçınmalıdır.
3.       Öğrencilerin tasarım etkinliklerine yönelik yaptıkları gözlem, inceleme, araştırma ve görüşmelerinin gerçekleştirilmesine yardımcı olmalıdır.
4.   Öğretim yılı sonunda düzenlenecek teknoloji şenliğinin organizasyonuna yardımcı olmalı ve öğrencilerin başarılarını paylaşmalıdır.
Bir gün insan virgülü kaybetti, o zaman zor cümlelerden korkar oldu ve basit ifadeler kullanmaya başladı.
Cümleler basitleşince düşünceleri de basitleşti.
Sonra ünlem işaretini kaybetti; alçak bir sesle ve ses tonunu değiştirmeden konuşmaya başladı.
Artık ne bir şeye kızıyor ne de seviniyordu.
Hiçbir şey onda en ufak bir heyecan uyandırmıyordu.
Bir süre sonra soru işaretini kaybetti ve soru sormaz oldu, hiçbir şey onu ilgilendirmiyordu.
Ne evren, ne dünya ne de kendi apartmanı umurundaydı.
Birkaç yıl sonra iki nokta üst üste işaretini kaybetti ve davranış nedenlerini başkalarına açıklamaktan vazgeçti.
Ömrünün sonuna doğru elinde yalnız tırnak işareti kalmıştı.
Kendine özgü tek düşüncesi yoktu, yalnız başkalarının düşüncelerini tekrarlıyordu.
Düşünmeyi unuttu ve böylece son noktaya erişti.

İşte bu yüzden TEKNOLOJİ ve TASARIM dersi var….Son noktaya erişmeden dur demek için…..


   
Yolunda Yürüyen bir yolcunun yalnız ufku görmesi kâfi değildir. Muhakak ufkun ötesini de görmesi ve bilmesi lazımdır.(1930)          
                                                     M.Kemal ATATÜRK    

Tüm Öğrencilerimin En Güzel ve Özgün Tasarımlar Yapması dileğimle.
                                                                                                   Azmi TURKUT / Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni                                                                                                                                    

Gelişimin adresi...
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 [Free Express Edition]
Copyright ©2001-2008 Web Wiz