Arama Motorları Nasıl Çalışır? |
Yanıt Yaz |
Yazar | |
gelisenbeyin
Yönetici gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006 Konum: Istanbul Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 4737 |
Alıntı Cevapla
Konu: Arama Motorları Nasıl Çalışır? Gönderim Zamanı: 01-Aralık-2008 Saat 00:38 |
Arama Motorları Webin haritasını çıkartıp veritabanlarını oluşturmak için spider ya da bot olarak bilinen otomatikleşmiş yazılımlar kullanırlar.
Web dökümanları bu programlarla elden geçirilir ve analiz edilir. Daha sonra arama motoru indexine eklenir. Arama motoru' na bir sorgu girdiğinizde, Arama Motoru indexine bakılır ve daha önce kayıtlı siteler analiz edilir. En iyi url'ler size tıklayabilmeniz için sıralanır ve rank değerleri yüksek olanlar üstlerde gösterilir. Anahtar Kelime Araması Bu webde en çok kullanılan text aramasıdır. Birçok Arama Motoru kendi text aramalarını anahtar kelimeler kullanarak yapar ve sonuçlarını döndürür. Anahtar Kelime tam olarak ne demektir? "Basitçe" bir sayfadaki herhangi bir kelime olabilir. Mesela ben "basitçe" kelimesini birçok defa sayfalarımda kullanmışımdır. Bu da sayfalarımın bir parçası gibi anahtar kelime olarak ortaya çıkabilir. Bununla beraber, aslında "basitçe" kelimesinin bu sayfanın konusuyla da hiç ilgisi yoktur. Bu sayfalar için mantıklı olabilecek kelimeler "Arama Motoru nasıl çalışır", "Ranking", "Arama Motoru eğitimleri" gibi kelimelerden oluşmaktadır.Bu kelimeler ziyaretçiye sayfanın konusu ve içeriği hakkında bilgi sunabilir. Web sayfasının yazarı sayfası için anahtar kelimeleri belirlemiş olsa bile (meta taglarda) buna en son karar verecek olan Arama Motorudur. Anahtar kelimeleri Arama Motoru belirler. Gerçekten de , Arama Motorları anlamlı olan kelimeleri sayfadan çeker ve bunları indexler. Sonuçta bunu yapanlar insanlar değil motorlardır ve yazılımı yaratan kişiler hangi kritere göre sayfada geçen kelimeleri önemli olarak algılamaları gerektiğini arama motoruna belirtmiştir. Mesela, Sayfanın başlığı sayfanın konusu hakkında kullanışlı bilgi verir. Sayfanın başındaki konu cümlelerine de birçok arama motoru tarafından daha çok ağırlık verilmektedir. Sayfada birkaç kez tekrar edilmiş olan kelimelere de dikkat etmektedirler. Bazı Arama Motorları sayfadaki tüm kelimeleri indexlerken bazıları belli bir parçasını indexler. Full-text indexleme sistemlerinde genellikle "a," "an," "the," "is," "and," "or," ve www. Gibi kelimeleri hariç tutarak diğerlerini alırlar. Bazı Arama Motorları da küçük harf büyük harf kullanılmasını farklı alglar, bazıları ise fark gözetmeden her kelimeyi depolarlar.. Anahtar Kelime İle Arama Yapmadaki problem Anahtar Kelime aramasında sizin aramadığınız birbirine yakın fakat anlamları tamamen farklı kelimeler çıkar. Bunları da ayıklamanız çok zamanınızı alır. (örneğin "a hard stone", "a hard exam", ve "bilgisayarınızdaki hard drive" ) Bu tip arama karşınıza sık sık konuyla ilgisiz sorgulamalar çıkarır. Bazı Arama Motorları da daha çok güçlük çıkartır. Mesela "big" yazarsınız ve size "bigger?" ya da tekil mi olsun çoğul mu olsun gibi sorular sorar. Arama motorları genellikle anahtar kelime sorgulandığında o kelimeyle aynı anlamda olmayan ve aslında sizin girmediğiniz pekçok sonuç listelerler. A query on heart disease would not return a document that used the word "cardiac" instead of "heart." Aramanızı Rafine Etme (Arıtma)... Pekçok Arama Motoru farklı seçeneklerde arama tipleri sunar: "basit", "arıtılmış" ve "gelişmiş" . Basit aramada sadece bir anahtar kelime yazarsınız ve opsiyonel olarak başka hiçbir menuden bir şey seçmezsiniz. Arama Motorlarına göre "basit" arama seçeneği bazen biraz daha kompleks olabilir. Gelişmiş Arama arıtma fonksiyonları bir arama motorundan diğerine değişiklik gösterebilmektedir, fakat birden fazla kelime ile arama özelliği de dahil olmak üzere, bu olanaklardan bazıları, anahtar kelimelerden birine daha çok ağırlık verir ve muhtemelen de o biri sizin daha az ağırlık verilmesini istediğinizdir. Bu tip aramalarda özel isimlere, cümlelere ve kelimelere en yakın kelimeleri de arayabilirsiniz. Bazı arama motorları da arama sonuçlarınızın hangi biçimde listeleneceğini belirlemenize olanak verir. Mesela sonuçlarda "usenet" veya "web" gibi bazı alanların ya da Web dökümanındaki "sayfa başlığı ve "url" gibi belirli alanların görüntülenmesini kapatabilirsiniz. Hepsi değil ama pekçok Arama Motoru Boolean olarak da bilinen operatörleri kullanarak aramalarınızı rafine etmenize izin verirler. Bunlar AND, OR, NOT ve yakınsal terimler olarak da bilinen NEAR ve FOLLOWED BY gibi mantıksal terimlerdir. Boolean AND 'in anlamı aradığınız tüm terimler; örneğin "kalp" AND "krizi" gibi, dökümanda görünecektir. Bu özelliği sorgulamalar sonunda istenmeyen sonuçlar görmemek için kullanabilirsiniz. Boolean OR 'un anlamı aradığınız terimlerden en az birinin dökümanlar içinde geçmesidir. Mesela "kronik OR akut bronşit" gibi. Bu arama tipini çok fazla kural koymak istemediğinizde kullanın. Boolean NOT 'ın anlamı aradığınız terimlerden belirteceklerinizin dökümanda ve sonuçlarda görünmemesidir. Bu arama tipini kelimelerinize benzeyen fakat faklı anlamda olan gereksiz terimlerin sonuçlarda listelenmesini istemediğiniz zamanlarda kullanın. Not quite Boolean + ve – Bazı Arama Motorları Boolean operatorleri yerine terimlere "eklensin" ya da "eklenmesin" işlevi için "+" ve "–" karakterlerin kullanılmasına izin verirler. NEAR 'ın anlamı girdiğiniz terimlerin doküman içerisinde birbirine en yakın olanlarını listele anlamındadır. FOLLOWED BY 'ın anlamı ise bir terim direk diğerini takip etmelidir ADJ , bitişik anlamındadır ve aynı fonksiyonu verir. Bir Arama Motoru aslında kullanılan cümlelerin birbirine yakınlığını anlayarak aynı metotla sonuçları listeler Cümleler: Arama Motorlarında cümle parçalarıyla arama yapmak son derece önemlidir. Bu arama tipini kullanırken terimlerinizi tırnak işaretlerinin arasına yazmalısınız.örneğin; "space the final frontier." Büyük Harf: Aslında bu insanları, firmaları ve ürünleri özel isimleri ile aradığınızda kullanılır. Maalesef dillerde hem küçük hem de büyük harflerle kullanılan pek çok kelime mevcuttur: --Bill, bill, Gates, gates, Oracle, oracle, Lotus, lotus, Digital, digital—liste sonsuza kadar uzar gider. Tüm Arama Motorları sorguların rafine edilmesi için farklı metotlar kullanırlar. Bunu öğrenmenin en iyi yolu her Arama Motoru sitesinin kendi yardım sayfalarına girip okumak ve denemektir ! alıntı |
|
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |