gelisenbeyin.net Ana Sayfa
Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Bilim ve Teknoloji > İcatlar
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Asansör Tarihçesi

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4737
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Asansör Tarihçesi
    Gönderim Zamanı: 25-Mayıs-2008 Saat 13:18
ASANSÖRLER İLE HİDROLİK ASANSÖRLERİN
KARŞILAŞTIRILMASI

Asansörler; yük ve insanları, kılavuz raylar arasında hareketli kabin veya
platformlar ile düşey doğrultuda taşımaya yarayan elektro-mekanik tesisler olarak tarif
edilir. Asansörler taşıma kapasitesine göre türlere ayrılır:
a) Konutlarda kullanılan asansörler; 100, 180, 240, 320, 400, 630, 1000 kg
olmak üzere 7 türe ayrılır.
b) Konut dışı yerlerde kullanılan asansörler; 630, 800, 1000, 1200, 1600 kg
olmak üzere 5 türe ayrılır.
c) Sağlık tesislerinde kullanılan asansörler; 1600, 2000, 2500 kg olmak üzere 3
türe ayrılır.
Asansörler hızlarına göre 0,63 m/s, 1 m/s, 1,6 m/s, 2,5 m/s ve 2,5 m/s’ nin üzerindeki
hızlar olmak üzere 5 çeşittir.
Hidrolik asansörler ile elektrikli asansörlerde kullanılan bazı elemanlar farklılık
göstermektedirler. Bunun haricinde kullanılan elemanlar (kabin, kılavuz raylar, paten
blokları, otomatik kapılar) her iki tip asansörde de aynı olmaktadır.

Asansörün kullanım amacına göre, yükleme durumuna göre, kuyunun şekline
göre ne tip bir asansör kullanılacağına karar verilir. Seçim yapılırken istenilen hız da
göz önünde bulundurulur.
Elektrikli asansörler
Bu tip asansörler tahrik motorunun kumanda panosundan aldığı komut
vasıtasıyla harekete geçip, kabini istenilen yönde hareket ettirmesi yoluyla çalışırlar.
Kabin, karşı ağırlıkla müşterek çalışır. Aralarındaki çelik halatın tahrik kasnağı ile
sürtünmesinden kaynaklanan bir hareket vasıtasıyla yukarı aşağı hareket ederler. Kabin
ve karşı ağırlık birbirleri ile yaklaşık eşit ağırlıktadırlar. Bu sebeple enerjiden tasarruf
edilmiş olmaktadır. Bu tür tahrik makinelerine sürtünme tahrikli asansörler denir.
Ayrıca halat veya zincirin tahrik kasnağı üzerine sarılması ile çalışan asansörler de
mevcuttur. Bu şekilde çalışan asansörlere de tamburlu asansörler denir
Asansör kuyusu genel görünümü ve asansör elemanları
Asansör makinesi
Asansör tahrikinde DC ve AC teknolojileri kullanılır. Genel kural olarak yüksek
katlı binalarda (> 2.0 m/s) yüksek hızlı halatlı asansörlerde DC tahrik, az katlı binalarda
(< 2.0 m/s) daha yavaş hızlı asansörlerde AC tahrik kullanılır.
DC tahrik sistemi yapısı nedeniyle, maksimum konfor ve minimum toplam
kayıplarla asansör hareketinde hassasiyet sağlar. Ancak değişken DC voltaj kaynağı
gereklidir. Bunu için Ward – Leonard veya Thyristor – Leonard AC – DC çeviricisi kullanılır
Birçok uygulamada DC tahrik, kaynağa doğrudan bağlıdır. 100 – 300 d/dak gibi
kasnak hızlarında bir redüktörle birlikte kullanılır. Frekans çalıştırılan AC makineler
sabit senkron hıza sahiptir.
Asansör makinesi genellikle elektrik motorlu ve tahrik kasnaklıdır. Redüktörlü
ve redüktörsüz olmak üzere iki çeşidi vardır. Sonsuz vida mekanizmasının sessiz
çalışması, küçük hacimde büyük çevrim oranı sağlaması ve veriminin düşük olması
sebebiyle frenlemeye yardımcı olması yönünden asansörde yaygın olarak
kullanılmaktadır. Asansörlerde kullanılan elektrik motoru özel yapılmış, kaymalı Ward
– Leonard grubu elemanı olarak doğru akım motoru yer alır. Bu durumda asansör hızı
istenildiği gibi ayarlanarak rahat bir ivmeli hareket sağlanabilir.
Tek devirli asenkron motorlar hızı az olan asansörlerde kullanılır. 0,75 m/s den
fazla hızlı asansörlerde, özellikle duruş sırasındaki negatif ivmeli hareketin verdiği
rahatsızlığı azaltmak için, kutup sayısı değişebilen çift devirli motor uygulanır.
Asansörlerde redüktör olarak, yaygın olan sonsuz vida mekanizmasının dışında
planet mekanizmaları da kullanılmaktadır. Redüktörsüz asansörlerde tahrik kasnağı
doğrudan doğruya güçlü doğru akım elektrik motorunun miline kama ile bağlıdır.
Karşı ağırlık
Kabin ağırlığını ve tam yükün de yarısını karşılayacak ağırlıkta, kabine karşı yük
olarak tasarlanmıştır. Kolay taşınabilmesi ve miktar ayarı yapılabilmesi bakımından,
birbiriyle bağlanabilecek dökme demir parçalar halinde yapılır. Karşı ağırlık çelik bir
çerçeve yardımcı ağırlıklar ve çelik çerçeveye tutturulmuş yönlendirme elemanlarından
oluşmaktadır. Yardımcı ağırlıklar genellikle dökme demirden, çelik levhalardan veya içi
kumla doldurulmuş plastik karkaslardan imal edilir.
Askı elemanı
Asansörlerde genellikle yük taşıyıcı elemanlar çelik tel halatlardır. TS 1918/7
veya DIN 3058 Seale tipi halatlar asansörlerde yaygın olarak kullanılmaktadır. İnsan
taşıyan asansörlerde en az iki halat kullanılmalı ve halat çapı 8 mm’den az olmamalıdır
Çelik tel halatlar, zamanla eskimekle beraber, ani olarak kopmaya karşı güvenli
elemanlardır. Periyodik muayenelerde kullanılamayacak duruma gelip gelmedikleri
testler sonucu anlaşılır. İşletme ömürleri şartlara göre değişiklik göstererek, 5 – 15 yıl
arasında değişir.
Hız regülatörü
Hız regülatörü, asansör iniş hızı nominal değerini %25 kadar aştığı taktirde,
paraşüt tertibatını harekete geçirerek paraşüt frenini etkiler ve motor elektriğini keser.
Asansör boşluğunun üst tarafında, makine dairesinde bulunur. Regülatör halatı kabinin
hareketini, regülatör kasnağına iletir. Aşırı hız halinde sıkıştırılan bu halat paraşüt
mekanizmasını harekete geçirir. Hız regülatörleri genellikle “hız sınırlayıcı” olarak
görev yaparlar. Ancak hız düzenleyen hız regülatörü çeşitleri de yapılmıştır.
Hız regülatörleri yapıları bakımından iki farklı çeşitte asansör tesislerinde
kullanılmaktadır:
a) sarkaçlı regülatör: 0,8 m/s ’den az kabin hızlarında kullanılan basit ve çift
sarkaçlı regülatörlerdir.
b) savrulma ağırlıklı regülatör: 1 m/s kabin hızlarının aşıldığı yerlerde kullanılır.
2.5 Son kat şalteri
Son kat şalteri kabinin en alt ve en üst durumlarını sınırlar. Kabine tespit
edilirler veya makine dairesi zeminine yerleştirilirler ve kabin tarafından çalıştırılırlar.
Birinci hal genellikle yüksek hızlı asansörlerde, ikinci hal ise düşük hızlı asansörlerde
kullanılır. Son kat şalterinin gerek kontrol devresini gerekse motor ana devresini kesen
tipleri vardır.
Paraşüt tertibatı
Halat kopması veya iniş hızının aşırı derecede artması halinde, asansörü kılavuz
raylar üzerinde frenleyerek durdurur. Kabinin üst veya alt kirişlerine yerleştirilir.
Elektrikli, hidrolik veya pnömatik sistemler güvenli olmadıklarından mekanik olarak
çalıştırılırlar. Ani frenleyerek kısa mesafede durdurma, atalet kuvvetleri yüzünden gerek
insan gerekse taşıyıcı elemanlar üzerinde zararlı etki yapacağından, yumuşatıcı ve
kaydırıcı paraşüt freni uygulanır. 0,85 m/s asansör hızına kadar kullanılan sert fren
etkilerinden başka, kılavuz rayları da zedeleyebilirler
Bunlardan, tutma mesafesi 1 – 2 cm olan paraşüt freni sakıncalarından dolayı
önemini yitirmiştir. Tüm asansör ve kabin platformları için regülatör yardımcılığı ile
birlikte konulması zorunlu olan paraşüt düzeni karşı ağırlık için de özel bir halde
gereklidir. Karşı ağırlığın hareket alanı altında insanların bulunduğu, konut, büro,
toplantı salonları gibi yerler varsa karşı ağırlık da paraşüt düzeni ile donatılmalıdır.
Kabinin aşağı yönde hareketi sırasında normal hızının 1,4 katını aşması,
halatların kopması veya halatlardan birinin fazla uzaması halinde, kabin paraşüt tertibatı
vasıtasıyla kılavuz raylara tespit edilir. Bu tertibat kabinin altına veya üstüne
yerleştirilir. Bu sırada motor ve fren şebekeden ayrılır. Paraşüt tertibatının kabin hızına
bağlı olarak kullanılan başlıca iki türü vardır:
a) Ani olarak etki eden paraşüt tertibatı: 1m/s ’lik kabin hızlarına kadar kullanılır.
b) Kademeli olarak etki eden paraşüt tertibatı: 1m/s ’den büyük kabin hızlarında
kullanılır.
Hidrolik asansörler
Hidrolik asansörler sahip oldukları avantajlar nedeniyle bazı bina ve tesislerde
kullanılmışlardır:
1) Düşük malzeme maliyeti ve bakım ücreti
2) Binalarda daha etkin kullanım alanı sağlama
3) Çatı dizaynında serbestlik ve teras katına ulaşma imkanı
4) Makine dairesi yerinin serbest seçimi
5) Binaya gelen yükün tabana iletilmesi ve statik hesapta kolaylık
6) Yüksek taşıma kapasitesi ihtiyacını karşılayabilme
7) Aşağı inişte masrafsız çalışma
8) Sessiz çalışma
9) Hassas kat ayarı (±3 mm) ve otomatik seviyeleme
10)Olası arızalarda asansörün otomatik olarak kata ulaşması
11)Darbesiz kalkış ve duruş; kademesiz hız ayarı
Bu avantajların yanı sıra hidrolik asansörlerin bazı dezavantajları şunlardır:
1) Kullanılan yağın özellikleri sıcaklıkladeğiştiğinden performans değişiklikleri
2) Yeraltı kaçaklarının çevredeki su kaynaklarını kirletme ihtimali
3) Gerekli motor gücünün aynı hızda ve aynı kapasitede konvansiyonel tip
asansörlere oranla 2.5 - 3 kat fazla olması
4) Montajda ve bakımda bilinmeyen maliyetler
Hidrolik asansörlerin kullanım alanları şunlardır:
1) İki, üç ve dört duraklı işyeri binaları
2) İki, üç, dört ve beş duraklı apartmanlar
3) Üç kata kadar olan küçük hastaneler, klinikler ve tıbbi binalar
4) Düşük seyir mesafeli 500 kg - 5600 kg arasında malzeme taşıma kapasiteli endüstriyel binalar
5) Dört kata kadar hükümet binaları
6) Büyük binaların garaj asansörleri
7) İş merkezlerindeki insan ve servis asansörleri
8) Yürüyen merdivenlere ek olarak özürlü asansörleri
9) Sahne asansörleri
Hidrolik asansörlerin uygun olmadığı yerler:
1) Çok büyük mağazalar
2) Dört katın üzerindeki hastaneler
3) Kuyu dibi deliği açılmasının büyük risk olduğu yapılar
4) Elektrik gücünün pahalı olduğu yerler veya elektrik gücünün sınırlı olduğu yerler
Hidrolik asansörlerin sınıflandırılması
Direkt tahrikli sistemler
Silindir direkt olarak kabin süspansiyonuna bağlanmıştır ve silindirin çıkış-iniş
hızı kabin hızına eşittir
Direkt tahrikli hidrolik asansör elemanları
Merkezden direkt tahrikli sistemler
Genellikle özel tasarımlar istenildiğinde kullanılır. Paraşüt tertibatı gerektirmez.
Kademeli bir piston sayesinde uzun seyir mesafeleri elde edilebilir. Dezavantajı
silindirin yerleştirilebilmesi için kuyu dibinde bir delik açılması gerekliliğidir (Şekil 3).
Merkezden direkt tahrikli sistem
Yandan direkt tek pistonlu hidrolik asansör
Süspansiyon ile piston arasında direkt bağlantı vardır. Genellikle seyir mesafesi
kısa olan yerlerde kullanılır. Kademeli pistonlarla seyir mesafesi uzatılabilir (Şekil 4).
Yandan direkt çift pistonlu hidrolik asansör
Kısa seyir mesafesi, geniş yük asansörleri için kullanılır.
İndirekt tahrikli sistemler
Yandan indirekt tek pistonlu hidrolik asansör
Halatlar ile seyir mesafesi iki katına çıkarılmaktadır. Bu sistemde güvenlik
olarak paraşüt tertibatı kullanılır
Yandan direkt tek pistonlu hidrolik asansör
Yandan indirekt çift pistonlu hidrolik asansör
Uzun seyir mesafeli yük asansörleri için kullanılır.
Karşı ağırlıktan tahrikli indirekt hidrolik asansör
Çift tesirli hidrolik piston kullanılmaktadır. Kabinin hareketi, karşı ağırlığa bağlı
piston tarafından sağlanmaktadır. Çalışma hızı 1m/s, seyir mesafesi 20 m ’ye kadar
ulaşmaktadır.
Hidrolik asansörlerin elemanları
Güç üniteleri
Kapalı bir tankta bulunan hidrolik yağını dalgıç motor ve ona bağlı çelik filtreli
pompa ile silindirlere ileten kısımdır. Yağ silindirlere ulaşmadan önce dağıtım ve
kontrol valflerinden geçer.
Hidrolik silindirler
Kabini hareket ettiren sistemdir. Pompanın enerji kazandırdığı yağın etkisini
kabine iletir. Genellikle kullanılan silindirler tek tesirli, özel durumlarda çift tesirli
olarak seçilirler. Yer sıkıntısı çekilen sistemlerde genellikle teleskopik silindirler
kullanılmaktadır.
Senkron teleskopik silindirler belirli seyir mesafelerine kadar indirekt sistemlere
kıyasla daha ucuza mal olurlar.
Valfler
Aşağı ve yukarı yönde asansörün bütün hareketlerini kontrol etmektedirler. Boru
kapatma valfi, silindirden tanka dönen yağın akışını aşağı yönde hızın çok fazla olması
veya boruda kaçak olması durumunda durdurmaktadır. Valf basınç farkı ile
çalıştığından elektrik enerjisine ihtiyaç duyulmamaktadır.
Isı değiştiriciler
Yoğun trafiğe sahip binalarda kullanılan yağın aşırı ısınmasını önlemek
amacıyla kullanılmaktadır. Az yer kaplaması ve sessiz çalışması özellikleri sayesinde,
makine dairesine de monte edilebilmektedirler. Asansörün kullanılmadığı durumlarda
yağ sıcaklığının istenen sıcaklığın altına düşmesi halinde rezistanslı ısıtıcılar devreye
girerek, yağı istenilen sıcaklık değerine getirirler. Belirtilen yağ ısıtıcıları termostatik
prensip ile çalışmaktadırlar.
Seviyeleme cihazı
Seviyeleme cihazının iki görevi vardır:
a) Seviye çubuğu temas tablasına değmesi sonucunda kat hizasında iyi bir
tolerans ile durabilmektedir.
b) Asansörün mevcut kat konumundan aşağıya kayması halinde seviyeleme
çubuğu tablanın alçak kısmı ile temas eder. Bu temas pompaya çalışma sinyali olarak
aktarılır ve asansör tekrar yukarıya çıkarak yeniden kat seviyesine yükselir.
Kabin konsolu
Hidrolik sistemlerde kabin, bir çelik konstrüksiyon üzerine yerleştirilir. Direkt
sistemlerde hidrolik silindir doğrudan konsolu, indirekt sistemlerde palangayı tahrik
eder. Palanga düzeneği, halat yardımıyla konsola bağlıdır.
Hidrolik asansör çalışma prensibi
Asansörü yukarı yönde hareket ettirebilmek için hidrolik akışkan bir pompa
vasıtasıyla silindire pompalanır. Asansörün aşağı hareketinde ise mevcut sistem
ağırlığının etkisiyle silindirlerdeki yağın tanka doğru akışı sağlanır. Sistem yukarı yönde
hareket ederken, kabin yükü ne olursa olsun kabin hızı sabit tutulmalıdır. Bunun için
volümetrik pompalar kullanılır. Pompayı tahrik için alternatif akım sincap kafesli
asenkron motor kullanılır. Bu, asansörün sabit çalışma hızına çabuk ulaşmasını ve
muhafaza etmesini sağlar. Silindire uygulanan kuvvet kabin ağırlığı, taşıma kapasitesi
ve piston ağırlığıdır. Hızlanma ve yavaşlama aşağıda belirtilen şekilde sağlanmaktadır:
Motora gerilim verilip pompa dönmeye başladığı zaman, önce basılan bütün yağ
bir valf üzerinden tanka geri döner. Bu valfe by-pass valfi adı verilir. By-pass valfi
dereceli kapanarak yağın tanka akışını azaltır ve böylece silindire akışı başlatır. Asansör
kabini, yukarı yönde yavaş ve titreşimsiz hareket eder. By-pass valfi tamamen
kapandığında, kabin yukarı yönde tam hıza ulaşır.
Yavaşlama sırasında asansör kata yaklaştığında, pompa çalışmaya devam eder
fakat hidrolik yağ, by-pass valfinden derece açılması ile tanka doğru yönlendirilir.
Böylece silindire azalan miktarda akışkan gelmesine izin verir ve asansör kabini
titreşimsiz yavaşlar. Bu yavaşlama, kat seviyesine 5 cm kalana kadar devam eder. Kabin
5 cm yi seviyeleme adı verilen en düşük hız ile kat eder. Kat seviyesinde, by-pass valfi
hidrolik yağının tamamını tanka geri gönderir, pompa motoru durur ve kabin de durur.
Yumuşak bir duruş için seviyeleme hızı takriben 5 cm ’ ye ayarlanarak elde edilir.
Valflerin her birinin ayrı bir görevi vardır. Bazı valflerin çekirdekleri sadece yaylar
ile çalışırken, bazı valf çekirdekleri üzerinde yaylardan başka bobinler de mevcuttur.
Kumanda değişiklikleri bu bobinler vasıtası ile yapılmaktadır. Aşağı yönde motor
çalışmaz. Bobinli valflerin kontrolü ile kabin ağırlığının meydana getirdiği basınç,
silindir içindeki hidrolik yağının yavaş yavaş tanka dönmeye başlamasıyla kabini
titreşimsiz bir şekilde harekete geçirir. Valfin tam açılması, kabini normal hızına
eriştirir. Kat seviyesine yaklaşıldığında ilgili valf silindirden tanka giden hidrolik yağını
derece derece azaltır. Böylece kademesiz bir yavaşlama ile kat seviyesine 5 cm kala
kabin yavaşlar ve bu 5 cm yi seviyeleme hızı ile tamamlar. Kat seviyesinde valf
tamamen kapanır ve asansör durur. Şehir şebekesi kesildiği zaman revisto kutularındaki
güç kaynağı ile ilgili iniş valfi çeker ve kabin bir alt kata rahatça iner. Ayrıca kabinin
valf grubu üzerindeki bir buton vasıtası ile aşağıya veya el pompası ile yukarıya
hareketi sağlanabilmektedir
Şekil 6. Hidrolik güç üniteleri ve elemanları
Hidrolik asansör ünitesi seçimi
Taşıma kapasitesi
Tahrik yöntemine göre 5 sınıfta incelenir:
1) Merkezden direkt
: 20.000 kg
2) Yandan direkt tek tahrikli
: 2.000 kg
3) Yandan direkt çift silindirli
: 10.000 kg
4) Yandan indirekt tek silindirli
: 2.000 kg
5) Yandan indirekt çift silindirli : 8.000 kg
Maliyet
Yüksek seyir mesafelerinde indirekt sistemler daha ekonomiktir. Çünkü bu
mesafelerde direkt olarak ancak iki veya üç kademeli silindirler kullanılabilir.
Teleskopik silindirlerin maliyeti ise yüksektir. Kısa mesafelerde indirekt sistemin
maliyeti teleskopik silindire göre daha ekonomiktir. Fakat kuyu dibinde yeterli mesafe
var ise yandan direkt tek kademeli silindirler ekonomik duruma geçerler. Çünkü bu
durumda piston maliyetleri birbirine yakındır. Fakat direkt sistemde yük indirekt
sisteme göre yarı yarıya olduğu için gerekli motor ve dolayısı ile maliyet düşer. Ayrıca
indirekt sistemdeki halat – makara ve paraşüt – fren sistemi yoktur. Bu sistemlerin
maliyeti ve işçilik de göz önüne alındığında, uygun mesafelerde bu sistemin avantajını
ortaya çıkarır.
Seyir mesafesi
Kısa mesafelerde direkt veya indirekt silindirler kullanılabilir ancak 35 metre gibi
uzun mesafelerde sadece indirekt silindirler kullanılabilir.
Seyir hızı
Yüksek hızlarda indirekt sistemler daha avantajlıdır. Çünkü kabin hızı, silindir
hızının iki katıdır. İndirekt sistemlerde piston hızı yarı yarıya düşeceğinden gerekli
hidrolik pompa, motor gücü, tank tipi daha düşüktür.
Kuyu kullanım alanı
Maksimum kullanım alanı istenildiğinde merkezden hidrolik sistemler en
uygunudur.
Kuyu dibi mesafesi
Merkezden direkt tahrikli hidrolik asansörler için kuyu dibine çukur kazılması
durumunda özel tedbirler alınması ve yeterli mesafe bırakılması gereklidir. İndirekt
veya yandan direkt tahrikli sistemlerde kuyu dibi mesafesi halatlı asansörlerdeki
değerler kadar alınabilir.
Kabine giriş pozisyonları
Direkt veya indirekt olarak tahrike göre kabin giriş pozisyonları değişiklik
gösterir.
1) Merkezden direkt
: 4 taraftan da giriş olabilir.
2) Yandan tahrik tek silindirli : 3 taraftan giriş olabilir.
3) Yandan tahrik çift silindirli : 2 taraftan giriş olabilir.
4) İndirekt tahrikli
: 3 taraftan giriş olabilir.
4. Elektrikli asansörler ile hidrolik asansörlerin karşılaştırılması
Deprem bölgelerinde hidrolik asansörler daha emniyetli olduklarından tercih
edilmektedir. Elektrikli asansörlerde ise karşı ağırlığın deprem esnasında sallanması ve
kabinin asansör boşluğunun tepesine bağlı olması, sallanan bir binada asansör
kuyusunun tabanına oturmuş bir hidrolik asansöre göre büyük bir dezavantaj teşkil
etmektedir.
Yangın durumunda, hidrolik asansörlerde kurtarma ekipleri, zemin katta olan
makine dairesinde çalışma imkanına sahiptirler. Buna karşılık elektrikli asansörlerde,
yangında meydana gelen duman ve sıcaklık, kabin içinde kalmış olan yolcuların binanın
en üst katında bulunan makine dairesinden kurtarılmaya çalışılmasını ciddi bir şekilde
etkileyebilmektedir. Ayrıca karşı ağırlıklı elektrikli asansörlerde, makinedaki el freni
boşaltıldığı taktirde, kabinin yukarı istikamette hareket etme ihtimalinin bulunması,
kabinin içindeki insanları tehlikeye düşürebilmektedir.
Elektrik kesilmesi veya acil durumlarda asansör içinde mahsur kalan kişileri
kurtarmak için kabinin kolayca zemin kata indirilebilmesi, hidrolik asansörlerin önemli
bir üstünlüğüdür. Çatı katı kullanım alanıysa, maksimum taşıma kapasitesi isteniyorsa, seyir mesafesi 7 kattan fazla değilse hidrolik asansörler tercih edilebilir. Ancak sistem hızlı çalıştırılmak isteniyorsa hidrolik asansörler uygun değildir.
Maliyet açısından uygunluk istenen durumlarda makine dairesi durumu müsaitse
elektrikli asansörler tercih edilmelidir. Kuyu içi elektrikli tahrik sistemlerinin mevcut
olmasına karşın bu sistemlerin de maliyeti yüksektir.
Hidrolik asansörlerde kat seviyelerini ayarlamak için seviyeleme çubuğu
kullanılırken elektrikli asansörlerde mıknatıs ve stabilden oluşan manyetik bir
sensörleme sistemi kullanılmaktadır. Hidrolik asansörlerin seviyeleme hassasiyeti daha
yüksektir.
Ancak yüksek binalarda ve yüksek hızla çalıştırılmak istenen asansörlerde
elektrikli asansörlerin kullanılması daha uygundur.
Uzun vadede hidrolik asansörler, kısa seyir mesafeli asansörler ile sınırlı
olabilecektir. Büyük kapasiteli yük asansörlerinde ise hidrolik asansörün bütün
avantajlarını korumakta olduğu görülmektedir.
alıntı
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 [Free Express Edition]
Copyright ©2001-2008 Web Wiz