Ülkemizde ve dünyada teknoloji ve tasarım eğitimi |
Yanıt Yaz |
Yazar | |
ferdi
Süper Üye Kayıt Tarihi: 25-Ocak-2007 Konum: Ankara Aktif Durum: Aktif Değil Gönderilenler: 220 |
Alıntı Cevapla
Konu: Ülkemizde ve dünyada teknoloji ve tasarım eğitimi Gönderim Zamanı: 28-Ağustos-2011 Saat 19:18 |
Ülkemizde ve dünyada teknoloji ve tasarım eğitimi
Teknoloji eğitiminin kesinbaşlama tarihini ve yerini saptamak imkansızdır. Tarihsel süreç içerisinde teknoloji eğitimi, genel eğitimin bir parçası olarak değişik isimler altında var olmuştur. Yine teknoloji eğitimi, eğitimin önde gelen ve çözüm bekleyen bir sorunu olarak eğitimcileri sürekli meşgul etmiştir. Teknoloji eğitimi’nin öneminin anlaşılmasına ilişkin ilk bilinçlenme, “işin” eğitim süreci içerisinde öneminin anlaşılması ve kabul edilmesi ile olmuştur. Bu önem anlaşılınca iş eğitiminin ayrı bir ders olarak eğitim programlarında olması gerektiği üzerinde durulmuştur. Buna bağlı olarak da o güne kadar birçok dersin içerisinde değişik biçimlerde yer alan teknoloji eğitiminin ayrı bir ders haline getirilmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmada; ülkemizde ve dünya’daki teknoloji eğitimi uygulamalarına bakılarak yeni oluşturulan “teknoloji ve tasarım dersinin öğretmenlerini” yetiştirmeye dönük günümüz ve ülkemiz koşullarına uygun bir taslak programı oluşturulmaya çalışılmıştır. Giriş Teknoloji eğitiminin kesin başlama tarihini ve yerini saptamak imkansızdır. Tarihsel süreç içerisinde teknoloji eğitimi, genel eğitimin bir parçası olarak değişik isimler altında var olmuştur. Yine teknoloji eğitimi, eğitimin önde gelen ve çözüm bekleyen bir sorunu olarak eğitimcileri sürekli meşgul etmiştir. Teknoloji eğitimi’nin öneminin anlaşılmasına ilişkin ilk bilinçlenme, “işin” eğitim süreci içerisinde öneminin anlaşılması ve kabul edilmesi ile olmuştur. Bu önem anlaşılınca iş eğitiminin ayrı bir ders olarak eğitim programlarında olması gerektiği üzerinde durulmuştur. Buna bağlı olarak da o güne kadar diğer birçok dersin içerisinde parça parça bulunan ve değişik adlar altında ya da bölümler halinde öğretilen teknoloji eğitiminin ayrı bir ders haline getirilmesi amaçlanmıştır. Bu konuda bilinen ilk somut adımı rousseau atmıştır. Rousseau, tarım ve el sanatlarının eğitimdeki önemine değinmiş ve bu konuların herkese öğretilmesi gerektiğini ileri sürmüştür. Rousseau’nun fikirleri sonraları pestalozzi, herbart ve fruebel gibi eğitimcileri etkilemiştir (doğan, 1983). Bu eğitimciler işe eğitim programlarını sokarak daha önceki eğitimcilerin kavramlarını uygulamaya koymuşlardır. Ondokuzuncu yüzyılda iş kavramı Avrupa’da ve Amerika’da yaygınlaşmıştır. İş eğitimi gibi uygulamayı içeren eğitimin eğitim programlarına girmesinin başlıca nedeni birçok eğitimcinin el işlerinin de en az matematik ve yabancı dil kadar kültürün bir parçası olduğunu ileri sürmeleridir. Bu tür uygulama çalışmaları bireyi bir mesleğe hazırlamaktan çok, bireyi bütün ve çok yönlü olarak geliştirmeye yöneliktir. Bu nedenle bireyin öncelikli yetişme alanı yani aile çevresi iş eğitimi müfredatı içerisinde yer almıştır. Bireyin kendisi ile barışık, çevresi ile uyumlu olabilmesi için öncelikle yaşadığı yakın çevresini çok iyi tanıması gerekir. Bu nedenle iş eğitimi giderek değişen isimleri ile endüstriyel sanatlar eğitimi, teknoloji eğitimi müfredat programlarında ülkenin gelişmişlik düzeyine bağlı olarak tarım, ev ekonomisi, genel ticaret, bilgisayar gibi disiplinler yer almıştır. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi ART-E 2008-02 Teknoloji eğitimi değişken bir eğitimdir. Her ülke kendi özel koşullarına bağlı olarak teknoloji eğitimi müfredat programını düzenlemektedir. Her ülkenin gelişmişlik düzeyi farklı olduğundan, ülkesinde uyguladığı teknoloji müfredat programı da farklı olmuştur ve değişen koşullara göre de sürekli güncellenmiştir. Bu nedenle dünya üzerinde bir örnek teknoloji eğitimi müfredat programı bulmak mümkün değildir. Ayrıca her ülkenin kendi özel koşulları farklı olduğundan, gerekli de değildir. Ancak her durumda bireyin yakın çevresine ait alanları, yani aile çevresini teknoloji eğitimi programlarından ayrı değerlendirmek söz konusu olmamıştır. Teknoloji eğitiminin tanımı ve uygulaması ülkeler arasında değişiklikler göstermektedir. Bunun nedeni kültürel farklılıklar ve çeşitli ülkelerdeki ilgi gruplarının teknoloji eğitimini kendi ihtiyaçlarına gore yönlendirmeleridir (black, 1998, 24). 1999 yılında avrupa birliği tarafından yayınlanan bolonya deklarasyonu avrupa’daki eğitim sistemi içinde teknolojik gelişimin eğitim süreçlerine dahil edilmesini öngörmüştür. Bu nedenle eğitim politikalarında teknolojik içeriği yoğun bir eğitim programının tasarlanması ihtiyacı ortaya konmuştur (anonim, 2006b: 1-17). Endüstriyel sanatlardan teknoloji eğitimine geçiş süreci içinde son 40 yılda mesleğin öncüleri tarafından eğitimin felsefesi, müfredatı, metot ve uygulamalarında köklü değişiklikler ileri sürülmüştür. Teknoloji eğitimine geçiş, teknoloji ve teknolojik yeniliklerin topluma getirdiği dramatik değişikliği temel almıştır. Bunun gereği olarak teknoloji temelli bir toplumda yer alabilmek için teknoloji okuryazarlığı zorunluluğu ortaya çıkmıştır (erekson ve shumway, 2006). Günümüzde dünyada teknoloji eğitimi programlarının nasıl olduğu hakkında daha net bir fikir sahibi olabilmek amacıyla avrupa birliği ülkeleri, avustralya, amerika birleşik devletleri ile doğu ve güneydoğu asya ülkeleri’nin teknoloji eğitim müfredat programlarının analizi yapıldığında şu sonuçlara ulaşılmaktadır. http://art-e.sdu.edu.tr/docs/yazicioglu_2.pdf |
|
Yanıt Yaz |
Forum Atla | Forum İzinleri Kapalı Foruma Yeni Konu Gönderme Kapalı Forumdaki Konulara Cevap Yazma Kapalı Forumda Cevapları Silme Kapalı Forumdaki Cevapları Düzenleme Kapalı Forumda Anket Açma Kapalı Forumda Anketlerde Oy Kullanma |