gelisenbeyin.net Ana Sayfa
Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Eğitim Dünyası > Genel Kültür
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

kompozisyon nasıl yazılır

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4737
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: kompozisyon nasıl yazılır
    Gönderim Zamanı: 23-Şubat-2011 Saat 19:44
kompozisyon nedir? nasıl yazılır

Anlatım Üslup Türleri

Hikaye Etme
Açıklama
Tasvir yoluyla anlatım
Özlü anlatım
Tahlil yoluyla anlatım
İspatlama (kanıtlama) yoluyla anlatım
Konuşmalı anlatım
Manzum anlatım
Örnekleme yoluyla anlatım
Herhangi bir konu üzerinde konuşurken veya bir konu üzerine yazarken, belli bir gâyeyi gerçekleştirmek isteriz. Bu gâye bizi dinlemekte veya okumakta olanlara bilgi vermek, onların da bizim gibi düşünmelerini ,belirli bir hâdise içinde yaşamalarını sağlamak olabilir. Duygu ve düşüncelerimizi,maksadımıza uygun olarak dil ve imlâ kaideleri içerisinde ifâde etmeye “anlatım” adını vermekteyiz.
Anlatımda anlatmak istediğimiz her ne ise, ifâdemizi açık sade ve duru olarak kullanmamız gerekir .Ancak bu özellikleri taşıyan bir anlatım ,okuyucu ve dinleyici nazarında başarılı olur.
Sözlü ve yazılı kompozisyonda kullanılan belli başlı anlatım türleri şunlardır:
1.Hikâyeetme
2.Açıklama
3.Tasviryoluylaanlatım
4.Özlüanlatım
5.Tahlilyoluylaanlatım
6.İspatlama(kanıtlama)yoluylaanlatım
7.Konuşmalıanlatım(Diyalog)
8.Manzumanlatım
9. Örnekleme
Hikaye Etme (Tahkiye)
Gerçek veya tasarlanmış bir olayın söz ve yazı ile anlatımına hikâye etme (Tahkiye) denir. Roman, hikâye, hâtırat, seyahat,biyografi ve otobiyografi gibi edebî türlerde temel anlatım biçimi olarak kullanılan “hikâye etme” üç ana unsur üzerine kurulmuştur:
A.Olay(hâdise,vak’a)
a)Giriş(Serim)
b)Gelişme(Düğüm)
c) Sonuç (Çözüm)
B. Kişiler
C. Yer ve zaman
“Bir gün balıkçı kahvesinin önündeki yarısı kırmızı, yarısı beyaz çiçek açan akasyanın dalına asılmış bir dülger balığı gördüm. Rengi denizden çıktığı zamanki esmer renkte idi bence. Vücudunda hiçbir kımıldama yoktu. Taş kadar cansızdı.” Sait Faik

Açıklama
Günlük hayatımızda da sık sık başvurduğumuz açıklama ,öğretmek maksadıyla kaleme alınan fıkra,makale,deneme,sohbet,tenkit, vb. edebî yazılarda kullanılan bir anlatım türüdür. Herhangi bir konuyu geliştirmek ve anlaşılır hale getirmek istiyorsak mutlaka açıklama yapmak gerekir. Açıklama neticesinde ,zihinlerde beliren niçin? nasıl? ve niye sorularına cevap bulunarak , üzerinde durulan konu aydınlığa kavuşturulur.
Çeşitli yazarlarca değişik anlamlarla kullanılan “olay örgüsü” sözü en geniş anlamı ile hikâyedeki olayların belli bir amaca uygun olarak düzenlenmesidir.
Gerçekçi yazar, okurun önceden bilmediği görüşünü bu görüşe en uygun biçimde sunmak durumunda bulunduğundan, geleneksel yapıdan ayrılarak yepyeni bir yapı bulmaya çalıştı. Gerçekçilik, sanıldığı gibi olay örgüsünü ortadan kaldırmamış, ancak romanda heyecan öğesine öncelik tanıyan mekanik olay örgüsüne karşı çıkmıştır. Sürükleyici ve aşırı ölçüde çapraşık bir aksiyonla okuyucunun dikkatini çekmek gerçekçilere göre onu zayıf noktasından yakalamaya çalışmaktan başka bir şey değildir.”

Tasvir Yoluyla Anlatım
Tasvir ,Arapça bir kelime olup ,canlı , cansız bütün varlıkları en ince ayrıntılarına kadar tanıtma, yazı ve sözle insan zihninde resim olarak şekillendirme demektir. Tasvir bir edebî tür olmadığı ve başlı başına kullanılmadığı halde ,roman ,hikâye gibi eserlerde geçen olayların ,varlıkların anlatımında vazgeçilmez bir yoldur Tasvir çeşitleri içerisinde bulunan ve bir insanın iç ve dış özelliklerini anlatan yani insanı konu alan anlatıma “portre” denir. Porte üç grupta incelenir:
A. Fizikî portre
B. Ruhî portre
C. Fizikî ve ruhî portre
“Bu dar arka sokak bulunduğu semtin adını almıştır: Sinekli bakkal.
Evler hep ahşap ve iki katlı. Köhne çatılar, karşıdan karşıya birbirinin üstüne abanır gibi uzanmış eski zaman saçakları. Ortada baştan uzanan bir aralık kalmış olmasa,sokak üstü kemerli karanlık bir geçit olacak. Doğuda batıda,bu aralık,renkten renge giren bir ışık yolu olur. Fakat sokağın yanı her zaman serin ve loştur.”
Halide Edip ADIVAR

Özlü Anlatım
Kısa fakat yeterli ifade demek olan özlü anlatım en zor anlatım türüdür. Bir milletin atasözleri ve o milletin bazı fertlerince söylenmiş vecizeleri ( özdeyişleri) birer özlü anlatımdır. Özlü anlatımda az fakat güçlü kelime ile ifade de açıklık esas olmalıdır.
Tahlil Yoluyla Anlatım
Tahlil “ unsurlarına ayırma ,çözümleme, analiz” mânâlarına gelir. Bu yazılar, kahramanların iç dünyalarını daha yakından tanımamız , davranışların sebeplerini sıkıntı çekmeden anlayabilmemiz için ,genellikle roman ve hikâyeleri bazı bölümlerinde rastladığımız bir anlatım türüdür.

İspatlama Yoluyla Anlatım
Ortaya atılan herhangi bir konu , düşünce , görüş ve yargının ,okuyucu veya dinleyiciye ispatlama yolu ile anlatılması için uygulanan bir anlatım türü olup .genellikle makale ,tenkit, fıkra, röportaj, deneme gibi yazılı ;konferans açıkoturum, münazara gibi sözlü kompozisyonlarda kullanılır.

Konuşmalı Anlatım
Bir konu üzerinde en az iki kişinin karşılıklı olarak konuşturulmasına denir. Bu anlatım genellikle tiyatro eserleri ile roman , hikâye ,röportaj, sohbet, açık oturum,mülâkat gibi edebî türlerde uygulanır.
Manzum Anlatım
Bütün şiirlerde ,bazen tiyatro ,hikâye ,destan ve masal türlerinde de kullanılabilen ;hayâl .duygu ve düşüncelerin genellikle ölçülü ve kafiyeli biçimde anlatılmasına manzum anlatım denir.

Örnekleme yoluyla Anlatım
Herhangi bir ana fikrin daha iyi anlaşılması amacıyla çeşitli konularda örnekler sunulmasıyla oluşan bir anlatım türüdür. Örnekleme yoluyla anlatımda amaç o konunun somutlaştırılarak anlatılmasıdır. Verilen örneğin konuyla ilgili olması son derece önemlidir.

Gelişimin adresi...
Yukarı Dön
arzusa Açılır Kutu Gör
Yeni Üye
Yeni Üye


Kayıt Tarihi: 12-Şubat-2011
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4
  Alıntı arzusa Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 23-Şubat-2011 Saat 20:01
Gerçekten kompozizyon yazmanın kişileri geliştireceğini düşünüyorum.Öğrencilerime günlük yazdırırken giriş gelişme sonuç bölümlerinin mutlaka olması gerektiğini vurguluyorum.
Yukarı Dön
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4737
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 23-Şubat-2011 Saat 20:06
Evet, Arzu öğretmenim gerçekten de birkaç cümle yazamayan öğrencilerimiz var. Onların yazma yeteneğini geliştirecek etkinliklerde gerçekleştirmek gerekir. Yoksa okuma konusunda yeterince okuyamayıp kendini ifade edemeyecektir. Önemli olan var olanı okuyup, yazma yeteneğini geliştirip, geleceğin yazarları arsındaki yerini almaktır.

Okumak ve yazmak şart!!!!!!!!!!!!

Gelişimin adresi...
Yukarı Dön
sakız Açılır Kutu Gör
Vip Üye
Vip Üye
Simge

Kayıt Tarihi: 29-Nisan-2007
Konum: İstanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 271
  Alıntı sakız Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 02-Mart-2011 Saat 13:49
Paylaşım şart, yaratıcı olmak şart, üretmek şart...
Yukarı Dön
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4737
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 05-Mart-2011 Saat 23:01
Kompozisyon yazarken dikkat edilecek Noktalar...
KOMPOZİSYONDA DİKKAT EDİLECEK KURALLAR

1.Giriş bölümünde;konuya genel bir başlangıç yapılır,giriş bölümünü okuyan biri gelişmede nelerden bahsedebileceğimizi anlayabilmelidir,bu bölümde örnek verilmez,ayrıntılara girilmez, “ancak,şunun için,bundan dolayı “ gibi açıklama gerektirecek ifadeler kullanılmamalıdır.Bu bölüm tek paragraftan oluşur.giriş bölümü tek cümleden oluşmamalı.
2.Gelişme bölümünde; konu açıklanmaya başlanır,örnekler verilebilir,atasözü ,özdeyiş veya gözlemlerden yararlanılabilir,bu bölümde birden fazla yardımcı fikir bulunabilir.Böyle bir durumda yardımcı fikirler farklı paragraflara bölünecektir.Paragraflar arası geçiş bir bağlantı cümlesi ile sağlanmalıdır.
3.Sonuç bölümünde;konu bir yargıya bağlanmalıdır,konumuzun özü ortaya çıkmalıdır.Hiçbir şekilde bu bölümde açıklamalara girilmez.Örnek verilmez.Bu bölüm tek paragraftan oluşur;ancak tek cümleden oluşmayacaktır.
4.Çok uzun cümleler kullanılmayacaktır.
5.Anlatım bozukluklarına dikkat edilecektir.
6.Aynı kelimeler sıkça tekrar edilmeyecektir.
7. “bu söz çok doğrudur, benim bu sözden anladığım şudur, bu sözde anlatılmak istenen …gibi ifadeler kesinlikle kullanılmayacaktır.
8. “ bir öğrenci var dersine çalışıyor,bir öğrenci var çalışmıyor…gibi örnekler verilmeyecektir.
9.Argo söyleyişler kullanılmayacaktır.
10. İmlâ kuralları-Noktalama işaretlerine dikkat edilecek.
11.Başlık yazmayı unutmamalıyız ve başlığımız da uzun olmayacak.
12.Kağıt düzenine uyulacak.
13.Yazıya önem verilecek.
14.Kompozisyonda açıkladığımız görüşlerimiz birbirine ters düşmeyecek.
15.Özgün ifadeler kullanılacak.
16.Planlı yazılacak.
17.Konu dışı yazılmayacak ,verilen konu açıklanmaya çalışılacak.
18.Kompozisyon yazmak birikim işidir.Okuma,dinleme ve gözleme önem verilecek.Deneyimli insanlardan yararlanılacak.

Gelişimin adresi...
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 [Free Express Edition]
Copyright ©2001-2008 Web Wiz