Teknoloji ve Tasarım Öğretmenliği, Nasıl Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni Olunur?
1. Programın ortaya koyduğu temel yaklaşım nedir?
Programın amacı öğrencileri,
“içinde yaşadığı toplumun yarınını daha yaşanabilir hale getirmeye çalışan, yaşadığı çevreyi geliştirmeye çalışan ve bu amaçla gözlem yapan, inceleyen, sorgulayan, sorunların farkına varan, çözümler üreten, yaratıcı ve hayal gücü gelişmiş, estetik kaygılar taşıyan, düşüncelerini kurgulayarak ifade edebilen, girişimci, değişim ve gelişime açık, sorumluluk bilinci gelişmiş, kendine güvenen” bireyler olarak topluma kazandırmaktır.
2. Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programını diğer derslerin öğretim programlarından ayıran hangi özellikleridir?
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programında temel bir konu öğretimi yoktur. Öğretim belirlenen odak noktalarına yönelik etkinliklerle yapılacaktır. Yazılı sınav yapılmayacaktır. Konu sınırlaması yapılmayacak, bireysel etkinlikler öğrencilerin kendi istek ve merakları doğrultusunda yapılacaktır. Programda yaratıcı düşünceleri uyaran etkinliklere, bilim insanlarının biyografilerine, tasarım ve buluş hikâyelerine yer verilmiştir.
3. Programın yapısı nasıl?
Program ”Düzen”, “Kurgu” ve “Yapım” olmak üzere üç kuşaktan oluşmaktadır. Kuşaklar her yıl tekrarlanmaktadır. Kuşaklar içinde her yıla özgü odak noktaları belirlenmiştir. Bu odak noktalarında belirlenen kazanımlara yönelik grup ve bireysel etkinliklere yer verilmiştir. Her kuşak içinde sarmal bir yapı vardır.
4. Teknoloji ve Tasarım
Günümüzde teknoloji; temel
ve uygulamalı bilimlerin verilerinin yaratıcı süreçler
içerisinde üretime dönüştürülmesini, kullanımını ve toplumsal
etkilerinin çözümlenmesini kapsayan bir süreç olarak
tanımlanmaktadır. Bu yaklaşım, teknolojinin toplumsal her türlü
etkinliğin içinde bir süreç olarak yer aldığı gerçeğini
vurgular. Teknoloji, insan hayatının kalitesini artırmak
amacıyla yaratıcılık ve zekânın; bilim, sanat, mühendislik,
ekonomi ve sosyal çalışmayla oluşturulan bir bireşimidir.
Herhangi bir şeyi daha iyi, daha hızlı, daha kolay, daha
ekonomik ve daha verimli yapma girişimidir.
Tasarım, zihinde canlandırılan biçimdir. Bu tanımlamada zihinsel
süreçlerin kullanımı ön plana çıkmaktadır. Farklılıkları bulma,
hayal kurma, sorgulama, yaratıcı düşünme, eleştirel düşünme,
akıl yürütme gibi üst düzey zihinsel süreçlerin tasarım yapmada
önemli bir yeri vardır.
Üniversitede aşağıda yazılı bölümleri okuyan kişiler Teknoloji ve Tasarım öğretmeni olabiliyorlar.
5. Teknoloji ve tasarım dersi
nedir?
Teknoloji ve tasarım ürün geliştirme sürecine yönelik olduğundan
ve insan hayatını doğrudan etkilediğinden birlikte ele
alınmalıdır. Teknoloji ve tasarım birbirini doğrudan etkileyen
kavramlardır. İkisi arasındaki ilişki özne ile nesne arasındaki
ilişki gibidir. Bu ilişkide öncelikli zihinsel süreç olarak
yaratıcılık, karşımıza çıkmaktadır.
Teknoloji ve tasarım ilişkisinin geliştirilmesi bireyin
yaratıcılık düzeyinin geliştirilmesi ile mümkün olabilir.
Yaratıcılığın geliştirilebilmesi dış uyarılara açık ve alıcı
olmakla birlikte duygu, istek, hayal gücü ve iç tepkilerinin de
bilincinde olmasını gerektirmektedir (Çellek T. 2003).
Teknoloji ve Tasarım dersinin verileceği yaş grubunun en önemli
özelliği, gruba ait olma ve grup üyeleri içinde etkili olma
isteğidir. Bu durum yaratıcılığı engelleyen bir etken olarak
karşımıza çıkmaktadır. Ancak uygun şekilde motivasyonun
sağlanması, grup dinamiğinin, hayal gücünün ve iş birliğinin
geliştirilmesi ve bunu sağlayacak öğretim süreçlerinin
kullanılması bu durumu olumlu hâle dönüştürür.
Teknoloji ve Tasarım Dersinde Başarılı Olmak
Teknoloji ve Tasarım Dersi Formları
Teknoloji ve Tasarım Öğretmenlerinin Beklentileri
“Gelişen Beyin” Eğitim Öğretimde Yenilikçilik Ödüllerinde…
İzin alınmadan kopyalanamaz ve kullanılamaz. Her hakkı saklıdır.© Design, By Karakurt