Hayatımızı kolaylaştıran birçok yenilik, bilimsel araştırmalarla
geliştirilen teknolojilerin tasarım yolu ile ürün hâline gelmesi
sonucunda ortaya çıkmıştır. Teknoloji ve Tasarım Dersi, bilimsel
araştırma, teknoloji ve tasarım arasındaki ilişkileri açıklamayı ve bu
konuda farkındalık yaratmayı hedeflemektedir.
Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim
Programı’nı başarılı olarak tamamlayan tüm öğrencilerin teknoloji ve
tasarım okuryazarı bireyler olarak yetişmesi vizyon olarak
benimsenmiştir.
Teknoloji ve Tasarım 8. Sınıf Ünitelerinin İşlenişi
A.TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
İnovatif Düşüncenin Geliştirilmesi ve Fikirlerin Korunması (Sunum,
çizim ve patent araştırması)
Bu ünitede değişime olan istek, yeniliğe
açıklık,
inovasyon
(yenilik) türleri, AR-GE (araştırma-geliştirme), sürdürülebilirlik;
özgün fikirlerin kullanım hakları, koruma yöntemleri ve çeşitleri;
patent belgesi, faydalı model belgesi, marka tescili, endüstriyel
tasarım tescili ile fikirlerin korunmasının teknolojik ilerlemeye
katkısı konularının öğretilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca inovasyonda beş
işlem basamağının (böl, birleştir, çıkart, çoğalt ve simetriyi boz)
kullanımına yer verilir. Öğrenciler insan hayatını kolaylaştıracak
inovatif fikirlerini listeler. Bunlardan bir tanesini seçip bu fikrini
kağıt veya karton üzerine çizecektir. İsteyen öğrenci Patent belgesi,
faydalı model belgesi, başvuru formuna göre çizimini yapar. Sonra
bulduğu fikri arkadaşlarına sunumunu yapar. Bulduğu inovasyonunun
Türk Patent ve Marka Kurumunun sitesinde olup olmadığına dair patent
veya faydalı model araştırması yapacaktır.
B.TASARIM SÜRECİ VE TANITIM (Sunum ve Çizim)
Bu ünitede öğrencilerin tasarım
ürünlerinin markalaşmasına yönelik tanıtım ve pazarlama stratejileri
geliştirmesi amaçlanmıştır.
Bu ünitede öğrencilerin üç boyutlu tasarım bilgisi ve akıllı ürünleri
öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
1. Bilgisayar Destekli Tasarım ve Akıllı Ürünler
Pespektif hakkında bilgi verilir.
Öğrenciler iki boyuttan üç boyutlu (3D) çizimi öğrenir. İsteyen
öğrenciler 3D çizim örnekleri bilgisayarda yapabilir. Bilgisayar
ortamında yapamayanlar kağıt üzerinde çizebilir. Akıllı sistemler
hakkında bilgi verilir. Öğrenci gelecekte karşılaşılabilecek bir problem
belirleyip bu problemin çözümüne ilişkin akıllı bir ürün çizecekler.
2.
Tanıtım ve Pazarlama
Mevcut bir şirket veya kuruma ait
kurumsal kimlik çalışmalarını ve pazarlama tekniklerini inceler. Var
olan bir şirket ya da hayali bir şirkete marka, logo , slogan, reklam
vb. tanıtım çizimleri yapacaklardır.
C. YAPILI ÇEVRE VE ÜRÜN (Sunum ve Çizim)
Bu ünitede öğrencilerin görsel iletişim
tasarımı fikrini ifade edecek sunum,
mizanpaj
(sayfa düzenlenmesi) ve farklı grafik tasarımlar üretmesi
amaçlanmaktadır.
1.
Görsel İletişim Tasarımı
Bu ünitede iletişim ve iletişim araçları
hakkında bilgi verilir. Grafik tasarım eleman ve ilkeleri çocuklara
tanıtılır. Öğrenciler bir ürüne marka bulur, markanın logosunu çizer ve
akılda kalıcı bir slogan bulurlar. Mizanpaj ilkeleri
anlatılacak.Öğrenciler bu ilkelere göre de bir gazete sayfası, afiş,
dergi, broşür sayfası veya kitap kapağı hazırlayacaklar.
2.
Ürün Geliştirme
Çevresindeki ürünleri ergonomik açıdan
değerlendirir. Bir üründe değişik bir ergonomik tasarım yapar.
3. Mühendislik ve Tasarım
Öğrenciler mühendislik tasarım sürecini
kullanarak bir ürün düşünür ve düşüncesini çizimle anlatır.
4. Doğadan
Tasarıma
Biyotaklit ve biyotaklit örnekleri hakkında bilgi verilir. Öğrenciler günlük hayatlarında karşılaşılan bir sorunun çözümüne yönelik biyotaklit ürün tasarımının çizimi istenir.
Ç. İHTİYAÇLAR VE YENİLİKÇİLİK
Bu ünitede öğrencilerin kara, su, hava ve
uzay ulaşım teknolojileriyle ilgili bilgi sahibi olmaları ve tasarım
yapmaları amaçlanmıştır.
Ulaşım
Teknolojileri
Bu ünitede kara,hava ,su, uzay
ulaşım
teknolojileriyle ilgili bilgi verilir.
Ulaşım araçlarının tasarımında dikkate alınan temel prensipleri (Yakıt
tasarrufu, sürtünme,
aerodinamik,
konfor, ergonomi, maliyet) gibi faktörler hakkında bilgi verilir.
Öğrencilerden öğrendiği tasarım ve ulaşım teknolojisi bilgisini
kullanarak kara, su, hava ve uzay ortamlarının en az iki tanesinde
çalışabilecek bir araç tasarlamaları istenir. Öğrencilerin hayal ürünü bir
ulaşım aracı ürün olarak ortaya çıkarırlar.
D. TASARIM VE TEKNOLOJİK ÇÖZÜM
Bu ünitede öğrencilerin Program boyunca
teknoloji ve tasarımla ilgili elde ettikleri kazanımları kullanarak
özgün bir ürün tasarlamaları, geliştirdikleri bir ürünün markalaşmasının
ve tanıtımının nasıl olabileceği üzerine düşünmeleri ve yaptıkları
uygulamaları sergilemeleri amaçlanmaktadır.
1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum
Öğrenciler sene başından beri ortaya
çıkardığı fikirlerden birisini seçer ya da yeni bir fikri somut bir
ürüne dönüştürürler.
2. Bunu Ben
Yaptım
Öğrenciler yapmış oldukları
projelerden bir tanesini seçer, tanıtım afişi hazırlayarak sergiye
katılır ve ürünlerini tanıtırlar.
Ayrıca teknoloji tasarım okuryazarı bireyler, tasarım problemlerinde
mutlak doğrunun olmadığını; kullanıcı ihtiyaç ve beklentilerine göre her
zaman yaratıcı çözümler sunmanın mümkün olduğunu; tasarım
faaliyetlerinin gelişen teknolojinin de yardımıyla sürekli değişen,
gelişen bir eylem olduğunu kavrar ve benimser. Tasarım becerisi,
bireyin içinde bulunduğu kültürel ve toplumsal yapı,yaşam deneyimi ile
bireyin özniteliklerinin bir sonucu olarak geliştirilebilir.
Teknoloji ve Tasarım Dersi 7. Sınıf Konuları ve İşlenişi / Teknoloji Tasarım Değerler Eğitimi
Teknoloji ve Tasarım Zümreleri için tıklayınız.... Teknoloji ve Tasarım Dersi Tüm Formları görmek için tıklayınız... Teknoloji Tasarım Projeleri