D7. sınıf seviyesinde öğrencilerden; “Teknoloji ve Tasarım Öğreniyorum”,
“Temel Tasarım”, “Tasarım Odaklı Süreç”, “Bilgisayar Destekli Tasarım”,
“Mimari Tasarım”, “Ürün Geliştirme”, “Enerjinin Dönüşümü ve Tasarım”,
“Engelsiz Hayat Teknolojileri”, “Özgün Ürünümü Tasarlıyorum” ve “Bunu
Ben Yaptım” ünitelerinde yukarıda sözü edilen bilişsel, duyuşsal ve
psikomotor yetkinliklerinde bilgi ve beceri sahibi olmaları ve bunları
tasarım uygulamalarında kullanabilmeleri beklenmektedir. .
TEKNOLOJİ VE TASARIMIN TEMELLERİ
7.1. Teknoloji ve Tasarım Öğreniyorum
Bu ünitede öğrencilerin teknoloji ve tasarım kavramlarını ve bu
kavramlar arasındaki ilişkiyi öğrenmeleri,ayrıca günlük hayatta
karşılaştıkları sorunların çözümlerinde öğrendiklerini kullanmaları
amaçlanmıştır.
TT. 7. A. 1. 1. Teknoloji kavramını söyler.
Buluş, icat, keşif, bilim, teknik, teknoloji, endüstri ve endüstri 4.0
kavramları üzerinde durulur.
TT. 7. A. 1. 2. Tasarım kavramını söyler.
Tasarımın endüstriyel tasarım, grafik tasarım, mimari ve çevre tasarımı
alanlarından oluştuğu üzerinde durulur.
TT. 7. A. 1. 3. Teknoloji ve tasarım arasındaki ilişkiyi ifade eder.
Bir üründen hareketle, teknoloji ve tasarım kavramlarının arasındaki
ilişki ve birbirlerini nasıl etkiledikleri üzerinde durulur.
TT. 7. A. 1. 4.
Teknoloji ve tasarım ürünlerine günlük
hayattan örnekler verir.
Teknoloji ve tasarım ikilisinin hayatın günlük akışına yaptığı pozitif
katkıların yanında negatif etkilerinin de var olduğu vurgulanır. Günlük
hayatta karşılaştığı problemlerin çözümünde teknoloji ve tasarımın önemi
üzerinde durulur.
TT.7. A. 1. 5. Ülkemiz ile dünyadaki teknolojik gelişmeleri
karşılaştırır.
Bir üründen hareketle, ülkemiz ve dünyadaki teknolojinin (beyaz eşya,
otomobil, telefon, gemi yapımı, tarım makineleri vb.) tarihsel gelişimi
üzerinde durulabilir.
7. A. 2. Temel Tasarım
Bu ünitede; öğrencilerin sanat/tasarım elemanlarını ve tasarım
ilkelerini kullanarak oluşturdukları fikirlerini taslak, teknik çizim,
maket vb. ile ifade edebilmesi amaçlanmıştır.
TT. 7. A. 2. 1. Sanat/tasarım elemanlarını ifade eder.
Çizgi, renk, doku, mekân, biçim/formun elemanlarının bir fikri ifade
ederken nasıl kullanılabileceği örnekler üzerinden gösterilir.
TT. 7. A. 2. 2. Sanat/tasarım elemanlarını bir ürün üzerinde gösterir.
İki veya üç boyutlu bir tasarım ürünü incelenebilir. Örneğin afş
tasarımları incelenirken çevre bilinci ve tasarruf gibi konularda
duyarlılık değeri üzerinde durulabilir.
TT. 7. A. 2. 3. Tasarım ilkelerini bir ürün üzerinde göstererek açıklar.
Tasarım ilkelerini oluşturan denge, ritim, vurgu, hareket, birlik,
çeşitlilik, oran-orantı kavramları verilir.
TT. 7. A. 2. 4. Çevresindeki bir tasarım ürününü yeniden yorumlar.
Ürün analizi ve fkir geliştirme sürecinden sonra bir tasarım ürünü çizim
şeklinde yeniden yorumlanır.
TT. 7. A. 2. 5. Sanat/tasarım elemanlarını ve tasarım ilkelerini
kullanarak bir tasarım oluşturur. Sanat/tasarım elemanları ve tasarım
ilkeleri kullanılarak çizim, boyama, kesme, katlama, birleştirme,
yırtma, yapıştırma gibi bir yöntemle tasarım yapılmasına; geri dönüşüm
konusuna vurgu yapılarak atık malzemelerden ürün oluşturulmasına ve
duyarlılık değerine yer verilir.
7. B. TASARIM SÜRECİ VE TANITIM
7. B. 1. Tasarım Odaklı Süreç
Bu ünitede tasarım süreci ve tanıtımın, problem tanımlama, araştırma,
planlama, oluşturma ve değerlendirme basamaklarından oluştuğunun ve bu
sürecin hem bireysel hem de iş birliği yapılarak uygulanabileceğinin
öğrenilmesi amaçlanır.
TT. 7. B. 1. 1. Tasarım sürecinin bir problem tanımlama ve çözüm önerme
süreci olduğunu söyler.
TT. 7. B. 1. 2. Günlük hayatta karşılaşılan bir sorun veya ihtiyacı
“tasarım problemi” şeklinde ifade eder.
Özel gereksinimli bireylerin karşılaştığı zorluklar ile iş sağlığı ve
güvenliği problemleri gibi günlük hayattaki sorunlar üzerinde durulur.
TT. 7. B. 1. 3. Belirlediği probleme yönelik çözüm önerileri
geliştirebileceğini ifade eder.
TT. 7. B. 1. 4. Tasarım sürecinin araştırma basamaklarını söyler.
Doğru veri kaynaklarına ulaşma yollarına dikkat edilmesi, veri toplama
aşamasında çözüm önerisine yönelik karşılaşılan benzer tasarımlar tespit
edildiğinde etik kurallara uyularak belirlenen problemin
değiştirilebileceği veya mevcut tasarımın geliştirilmesi yoluna
gidilebileceği vurgulanır.
TT. 7. B. 1. 5. Tasarım geliştirme kriterlerini söyler.
Ergonomik, estetik, yaratıcı, özgün, yalın, işlevsel, bakım ve tamir
kolaylığı gibi kullanıcı ihtiyaçları ile dayanıklı, kolay bulunabilir,
geri dönüşüme uygun, ekonomik olma gibi kriterler üzerinde durulur.
Tasarımı oluşturma sürecinde çevresel
faktörlere göre bu kriterlere dikkat edilir.
TT. 7. B. 1. 6. Tasarım oluşturulurken kullanıcı, malzeme, uygulama ve
çevre faktörlerinin önemini açıklar.
Tasarım için uygun malzemeyi temin etme, araç-gereçleri seçme, çalışma
takvimi oluşturma, maliyet hesaplaması yapma ve değerlendirme süreçleri
üzerinde durulur.
TT. 7. B. 1. 7. Tasarımı oluşturmak için gerekli aşamaları açıklar.
TT. 7. B. 1. 8. Teknoloji ve tasarım uygulamalarında uyulması gereken
güvenlik önlemlerini açıklar.
TT. 7. B. 1. 9. Tasarım ürünlerinin üretim süreçlerini açıklar.
Tasarımın çıkış noktası, hangi ihtiyaca cevap verdiği, nasıl yapıldığı,
nasıl değerlendirildiği ve sonuçlandırıldığı üzerinde durulur.
TT. 7. B. 1. 10. Taslak, model, maket ve prototip kavramlarını
örnekleyerek açıklar.
TT. 7. B. 1. 11. Kullanımı tamamlanmış ürünlerin ikincil amaçlar için
kullanımını değerlendirir.
Kullanımı tamamlanmış ürünlerin geri dönüşümüne yönelik imkânların
araştırılması sağlanır.
TT. 7. B. 1. 12. Tasarımı değerlendirme kriterlerini sınıflandırır.
Bir tasarımın estetik, özgün, işlevsel, yapılabilir ve sürdürülebilir
olması açısından değerlendirilmesi üzerinde durulur.
TT. 7. B. 1. 13. Tasarımı değerlendirdikten sonra elde ettiği verilerden
hareketle tasarımını yeniden yapılandırabileceğini değerlendirir.
TT. 7. B. 1. 14. Tasarımını kullanıcıya ulaştırmak üzere tanıtım ve
pazarlama imkânlarını değerlendirir.
Görsel ve sözel sunum tekniklerinin araştırılması sağlanır.
7. B. 2. Bilgisayar Destekli Tasarım
Bu ünitede öğrencilerin bilgisayar destekli tasarım bilgisini ve
süreçlerini öğrenmeleri amaçlanmıştır.
TT. 7. B. 2. 1. Tasarımı için taslak çizimler yapar.
Gerçek hayatta karşılaşılan probleme ilişkin düşünülen çözüm önerisi
kâğıt üzerinde iki boyutlu olarak gösterilir.
TT. 7. B. 2. 2. Taslak çizimlerini bilgisayar yardımıyla iki boyutlu
görsellere dönüştürür.
Resim ve grafk işleme yazılımları açıklanır ve en az bir tanesi
kullanılarak görsel oluşturulur.
TT. 7. B. 2. 3. Tasarım fikrini açıklamak için çoklu ortam sunusu
hazırlar.
Çoklu ortam yazılımları ile sesli ve hareketli sunular hazırlayarak
sınıf ortamında sunulması üzerinde durulur.
Bu kazanım, 5 ve 6. sınıflardaki zorunlu Bilişim Teknolojileri dersi ile
7 ve 8. sınıflardaki seçmeli Bilişim Teknolojileri dersinin “Ürün
Oluşturma” ünitesi ile ilişkilendirilmelidir.
7. C. YAPILI ÇEVRE VE ÜRÜN
7. C. 1. Mimari Tasarım
Öğrencilerin, mimari tasarım eyleminin barınma ihtiyacıyla başlayan
mekân yaratma süreci olduğunu öğrenmesi ve çevresindeki farklı işlevsel
yapılar konusunda bilinçlendirilmesi amaçlanır.
TT. 7. C. 1. 1. İşlevsel farklılıkların mimari tasarımda yapısal
farklılıklara yol açtığını söyler.
Farklı bina tasarımları için (sinema salonu, konferans salonu, mahkeme
salonu, müze, tiyatro, spor salonu, cami vb.) farklı mekân tasarımları
üzerinde durulur.
TT. 7. C. 1. 2. Yakın çevresindeki mimari yapıları işlevsel
farklılıklarına göre karşılaştırır.
Yakın çevresindeki farklı işlevdeki iki binanın karşılaştırması
yapılabilir. Okul, hastane, müze, konut, kervansaray, kümbet, saray vb.
mekânlar fziksel özellikleri (aydınlatma, renk, doku, fziksel ölçüler
vb.) açısından analiz edilir.
TT. 7. C. 1. 3. Mimari yapılarla hayat
biçimi arasındaki ilişkiyi açıklar.
Kırsal ve kentsel mimari örnekler üzerinde durulur. Farklı coğraf
şartlardaki hayat biçimleri ile kullanılan mimari tasarımlar için
Safranbolu evleri, Kapadokya evleri, Beypazarı evleri, Harran evleri,
Eğin mimarisi, iglular, pagodalar gibi yapılar üzerinde durulur.
TT. 7. C. 1. 4. Yaşamak istediği konutu farklı coğraf alan ve şartlara
uygun olarak tasarlar.
Ormanlık bölge, dağlık bölge, çöl, kutup gibi farklı coğraf/iklim
koşullarına ve kişisel ihtiyaçlara uygun bir konut tasarlanarak
sunulması sağlanır. Tasarımlar çizim veya maket ile gösterilebilir.
7. C. 2. Ürün Geliştirme
Bu ünitede öğrencilerin ürün geliştirme
sürecinin kullanıcı odaklı olduğunu, mekanik ve yapısal tasarım
özelliklerini içerdiğini, ürün geliştirmenin mevcut veya gelecekteki bir
soruna çözüm bulma amacıyla yürütülen analitik bir düşünme süreci
olduğunu öğrenmesi amaçlanmıştır.
TT. 7. C. 2. 1. Tasarımın kullanıcının ihtiyacına ve beğenisine göre
şekillendirildiğini ifade eder.
TT. 7. C. 2. 2. Tasarımda ergonominin önemini örnekler üzerinden
açıklar.
TT. 7. C. 2. 3. Ergonomik bir ürün tasarlar.
Ergonomi kavramının kullanıcının özelliklerine göre tasarımı
şekillendirdiğinden bahsedilir. Ergonomi, antropometri bilim dalı ile
ilişkilendirilir. Tasarımlar çizim yoluyla gösterilir.
TT. 7. C. 2. 4. Tasarladığı eşyayı ergonomi kriterlerine göre
değerlendirir.
TT. 7. C. 2. 5. Bir ürünün işlevinin gerektirdiği mekanik özellikleri
sınıflandırır.
Tasarımın mekanik özellikleri açıklanarak dayanıklılık, aşınma ve denge
gibi unsurların nesne (sıra, sandalye, koltuk, tabure vb.) üzerindeki
etkisi analiz edilir. Depreme karşı dayanıklılık da göz önünde
bulundurulur.
TT. 7. C. 2. 6. Günlük hayatta kullanılan bir ürünü mekanik tasarım
özelliklerini dikkate alarak yeniden tasarlar.
TT. 7. C. 2. 7. Bir tasarım için gerekli yapısal özellikleri açıklar.
Gerilme, esneme ve basınç faktörlerinin yapıların dayanıklılığını ne
şekilde etkilediği vurgulanır.
Depreme karşı dayanıklılık da göz önünde bulundurulur.
TT. 7. C. 2. 8. Yapısal özellikleri dikkate alarak bir tasarım yapar.
Basit bir nesne kullanılarak yapısal bir tasarım (kule, köprü vb.)
oluşturulur.
7. Ç. İHTİYAÇLAR VE YENİLİKÇİLİK
7. Ç. 1. Enerjinin Dönüşümü ve Tasarım
Bu ünitede öğrencilerin; su, rüzgâr ve güneş gibi doğal kaynakları
kullanarak temiz ve sürdürülebilir enerji elde etme teknolojilerini
öğrenmeleri ve bir ürün tasarlamaları amaçlanmaktadır.
TT. 7. Ç. 1. 1. Su, rüzgâr ve güneş gibi doğal kaynakları kullanarak
temiz ve sürdürülebilir enerji elde etme teknolojilerini açıklar.
TT. 7. Ç. 1. 2. Doğal kaynaklar yoluyla enerji elde edilebilen bir ürün
tasarlar.
Enerji dönüşümü ile ilgili olarak imkânlar çerçevesinde su, rüzgâr veya
güneş gibi doğal kaynaklardan yararlanılarak üç boyutlu model veya maket
tasarımı gerçekleştirilir.
TT. 7. Ç. 1. 3. Tasarladığı enerji dönüşümü ürününü sunar.
7. Ç. 2. Engelsiz Hayat Teknolojileri
Bu ünitede öğrencilerin özel gereksinimli bireylere yaşama kolaylığı
sağlayan teknolojiler hakkında bilgilendirilmesi ve bu konuda
öğrencilerde farkındalık oluşturulması amaçlanmaktadır. Yardımseverlik,
duyarlılık, iyilikseverlik ve sorumluluk gibi değerler üzerinde durulur.
TT. 7. Ç. 2. 1. Özel gereksinimli bireylerin yaşama zorluklarını ifade
eder.
Bu konuyla ilgili daha önceden yayımlanmış kamu spotları izlenir,
görsel-yazılı basındaki haber ve araştırma sonuçları incelenir.
TT. 7. Ç. 2. 2. Özel gereksinimli bireylerin yaşama kolaylığı için
geliştirilen ürünlerin tasarım özelliklerini araştırır.
TT. 7. Ç. 2. 3. Özel gereksinimli bireyler için yaşama kolaylığı
sağlayacak bir ürün çizerek tasarlar.
Tasarım oluşturulurken özel gereksinimli bireylere yönelik
kullanılabilecek olumsuz ve rencide edici ifadelerden kaçınılmalıdır.
7. D. TASARIM VE TEKNOLOJİK ÇÖZÜM
7. D. 1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum
Bu ünitede öğrencilerin kendi belirleyeceği bir konuda özgün bir ürün
veya eser tasarlamaları ve bu eseri sergilemeleri amaçlanmaktadır.
TT. 7. D. 1. 1. Tasarım problemini söyler.
TT. 7. D. 1. 2. Tasarım probleminin çözümüne yönelik araştırma
basamaklarını uygular.
Doğru veri kaynaklarını kullanması, benzer örnekleri araştırarak
problemin çözümüne yönelik mevcut çözümleri tartışması ve özgün tasarım
fkrini geliştirmesi vurgulanır.
TT. 7. D. 1. 3. Tasarım planı hazırlar.
Kullanıcı, malzeme, uygulama ve çevresel faktörlerin dikkate alınması,
problemin çözümüne yönelik metod ve tekniklerin araştırılması, çözüm
önerilerinin geliştirilmesi, öneriler arasından öğretmen rehberliğinde
belirlenenlerden birinin taslak öneriye dönüştürülmesi, tasarıma uygun
araç-gereç ve malzemelere karar verilmesi üzerinde durulur.
TT. 7. D. 1. 4.
Tasarımın modelini veya prototipini
oluşturur.
Örnek ürünlerin üretim süreçleri ve gerekli kaynakların incelenmesi;
uygulama aşamasında güvenlik önlemlerinin alınması; tasarımın çözümüne
yönelik maket veya çizim yapılarak görselleştirilmesi; uygun araç-gereç
ve malzemelerin temin edilerek tasarımın modeli yahut prototipinin
oluşturulması üzerinde durulur.
TT. 7. D. 1. 5. Tasarımını belirlenen kriterlere göre değerlendirir.
Tasarım özgün, estetik, işlevsel, ergonomik, yapılabilir ve
sürdürülebilir olması bakımından, sunu yapılarak iş birliği içerisinde
değerlendirilir. Değerlendirme sürecinde öz değerlendirme ve akran
değerlendirmesinden yararlanılır.
TT. 7. D. 1. 6. Tasarladığı ürünü değerlendirme sonuçlarına göre yeniden
yapılandırır.
7. D. 2. Bunu Ben Yaptım
Bu ünitede öğrencilerin ders içinde
yaptıkları bütün ürünleri veya seçtikleri ürünleri, öğretim yılı sonunda
okul yönetimi, ders öğretmenleri ve velilerin de katılımlarıyla “Bunu
Ben Yaptım” etkinliğinde görsel, sözel ve çoklu ortam sunularıyla
birlikte sergilemeleri hedeflenmektedir. Öğrenciler sunumlarında
ürünlerini sözel olarak anlatabilecekleri gibi tanıtım kartı, afş, el
broşürü gibi materyaller hazırlayarak da sergileyebilirler.
TT. 7. D. 2. 1. Sergileyeceği ürün veya ürünlerini sunar.
Sergilenecek ürün veya ürünler için tanıtım materyalleri (kısa film,
bilgisayar destekli sunum, tanıtım kartı, afş, el broşürü vb.)
hazırlanır.
7. Sınıf Teknoloji ve Tasarım Üniteler ve Zaman Dağılımı
Teknoloji Tasarım Yıllık Plan
Bilim İnsanları
/ Ünlü
Yazarlar /
Ünlü
Ressamlar /
Ünlü Müzisyenler /
Türk Büyükleri
/ Türk Bilim
İnsanları /
Ünlü Matematikçiler
/ Ünlü
Fizikçiler