Asıl
Adı: Abū 'Alī al-Hasan ibn al-Hasan ibn al-Haytham
Doğumu: 965- Irak Basra
Vefatı: 1038-1040(?) - Mısır Kahire
Öğrenimine Basra'da başladı. Zamanının yüksek din ve fen ilimlerini de
burada öğrendi. Tahsilinin bir kısmını tamamladıktan sonra, Bağdat'a
giderek özellikle; matematik, fizik, mühendislik, astronomi, metalurji
gibi pozitif bilimleri öğrenip, şöhrete kavuştu. Öğrendiklerini uygulama
safhasına koymak için çok gayret gösterdi. Birçok önemli neticeler ve
başarılar elde etti…
İbn-i Heysem'in başarıları diğer ülkelerden duyulunca, Mısır'da hüküm
süren Şii-Fatimi Devleti hükümdarlarından El-Hakim kendisini Mısır'a
davet etti.
İbn-i Heysem, Mısır'a gitmeden önce, Nil Nehri ile ilgili bir sulama
projesi ve bazı teknik çalışmalarda bulunmuş, Nil nehrinden nasıl
istifade edilebileceğini araştırmıştı.
Projesini Fatimi sultanı El-Hakim'e açıklayınca, sultan projenin
gerçekleştirilmesi için ona her türlü yardımı yapacağını bildirdi.
İbn-i Heysem, Nil Nehri boyunca ilmi ve
teknik incelemelerde bulundu. Yaptığı projelerin başarılı bir şekilde
uygulanmasının o günkü şartlarda mümkün olmadığını görünce, hükümdardan
af diledi.
İbn-i Heysem, El-Hakim'in kendisi hakkında kanaatlerinin
değişmesinden korkarak, gözden ırak bir yere çekilip hükümdardan uzak
durmaya karar verdi.
Gizlice ilmi çalışmalarını sürdürerek birçok eser yazdı. İlim
tarihçilerine göre,
İbn-i Heysem'in hayatının bu dönemi en
verimli ve başarılı devri olmuştur. İbn-i Heysem,
Birûni
ve
İbn-i Sina
ile çağdaştı.
İbn-i Heysem, çağının bütün ilimlerinde otoriteydi. Fevkalade keskin bir
görüş, anlayış, muhakeme ve zekaya sahipti.
Aristo ve
Batlamyus'un
eserlerini inceleyerek hatalarını gösterdi. Bunları özetleyerek Arapçaya
tercüme etti. Ayrıca tıp biliminde de derinleşti. Geometriyi mantığa
uyguladı.
Öklit ve Apollonius'un geometrik ve sayısal metotlarını geliştirdi ve
pratik uygulama alanlarını işaret etti. Geometri ve matematiğin
inşaatçılık alanında uygulanmasında katkıda bulundu.
Eski medeniyetlerden intikal eden matematik, geometri ve astronomiyi
tetkik ederek ilmi tenkitlerini ortaya koydu ve bu sahalarda kendi
nazariyelerini geliştirerek ilim alemine sundu.
Mesela; Aristo ve Batlemyüs'e ait olan dünyanın, kainatın merkezi olduğu
şeklindeki görüşleri üzerindeki şüphe ve tereddütlerini ifade etti.
Dünya merkezli bir kainat sisteminin kesin olmayacağını, uzayda daha
başka sistemlerin de bulunabileceğini ve güneş sisteminin mevcut
olduğunu söyledi.
Nitekim İbn-i Heysem'den yüzlerce sene sonra önce, İbn-i Şatır ve
Batruci sonra Newton ve Kepler, Güneş sistemi nazariyesini
kabullenmişler ve yer kürenin bu sistem içinde bulunduğunu
söylemişlerdir.
Kitab-ül-Menazir:
Eser, yedi bölümden meydana gelmiştir.
Işık konusuna ilişkin olan Kitab-ül-menazır ’ı yalnız Doğu’da değil,
daha sonra birçok Latince çevirileriyle Batı’da Roger Bacon ve
Witello’nun fizik araştırmaları üzerinde etki yapmıştır.
Eskilerin sandığı gibi ışığın gözden çıkıp eşyaya gitmek suretiyle görme
fiilinin olmadığını, tam tersine eşyadan bize ışğın gelmesiyle
gördüğümüz öngörüsünü yerleştirdi.
Gözün ilk ilmi tavsifini yapan odur. Seleflerinden çok daha ilme ve
gerçeğe yakın olan bir görme telakkisi vardı. Hava içerisinde kırılma
olayına ilişkin dahice araştırmalar yaptı.
Tek ve çift gözle görmeyi tefsir eden bilimsel açıklamalar verdi.
Karanlık bir odayı ışığın davranışlarını inceleme araştırmalarında ilk
kez kullandı.
ibn-i Heysem'in bu meşhur eseri, Ortaçağ'da beş defa Latinceye çevrilmiş
olup, bütün Avrupa üniversite ve ilim merkezlerinde tanınan tek müracaat
eseri durumundaydı.
Eser, 1572 senesinde Risner tarafından Opticae Thesaurus Alhazeni Arabis
Libri ismiyle Latinceye çevrilerek İspanya'nın Bâle şehrinde
bastırılmıştır.
Kemaleddin Farisi isimli bir Müslüman
bilim adamı bu eseri açıklayarak genişletmiş ve Tenkih-ül-Menazir adını
vermiştir.
Kitab-ül-Menazir, 1948 senesinde Kemaleddin Farisi'nin yaptığı şerhle
beraber Hindistan'ın Haydarabad şehrinde basılmıştır.
Bu eserlerinden başka, Mutezile fırkasına, mantıkçılara ve diğer fen ve
ilim erbabına cevaben birçok reddiyeler ile kendisine sorulan fen
sorularına verdiği cevapları bildiren risaleleri de vardır.
Heysem
Fizik, astronomi, güneş ve ay sistemleriyle ilgili o kadar çok eseri
vardır ki, bunların bir kısmından bastırılarak hazırlanan kitaplar
Hıristiyan ve Yahudi aleminde ders kitabı olarak okutulmuştur.
Muhtelif ilim dallarında ortaya koyduğu terimler bugün hala
kullanılmaktadır. Astronomideki modern başarıların kaynağı,
İbn-i Heysem'in parlak görüş ve
teorilerinden kaynaklanmaktadır.
Apollo ile Ay'a inen ilk astronotlar, orada gördükleri muhteşem
kraterlere önemli adlar verirken, bir tanesini de İbn-i Heysem olarak
isimlendirdiler.
Diğer Eserlerinden Bazıları:
Kitab-ül-Cami' fi Usûl-il-Hisab
El-Muhtasar fi İlm-il-Hendese
Kitabun fihi Rüdûd alel-Felasifet-il-Yunaniyye ve Ulema-il-Kelam
Kitab-ül-Ezlal
Risaletün fi Keyfiyet-ül-Ezlal
Kitabun fi İlm-il-Hendese vel-Hisab
Kitabun fil-Cebri vel-Mukabele
Makaletün fi İstihracı
Semt-il-Kıble fi Cami-il-Meskûneti Bicedavilin
Risaletün fi Şerhi İtticah-il-Kıble
Kitabun fi Hayat-il-alem
Kitabu Hey'et-il-alem
Risaletün amil-il-Ayni vel-İbsar
Şerh-ü Mecisti ve Telhisihi
Kitabün fi aletiz-Zıl
Kitab-ut-Tahlili vet-Terkib-il-Hendesiyyin /
İbni Heysem Hayatı Kısaca
Bilim İnsanları / Bilim İnsanları Hayatı Kısaca / Bilim Kadınları / Aforizmalar / Bilim İnsanları Capsleri / Bilim İnsanı Sözleri
Bilim İnsanları
/ Ünlü
Yazarlar /
Ünlü
Ressamlar /
Ünlü Müzisyenler /
Türk Büyükleri
/ Türk Bilim
İnsanları /
Ünlü Matematikçiler
/ Ünlü
Fizikçiler