İbn Rüşt, Maliki mezhebinden fakihler yetiştirmiş bir aileden gelir;
dedesi Ebu El-Velid Muhammed (ö. 1126) Murabıtlar hanedanının
Kurtuba'daki en yüksek dereceli hakimiydi.
Endülüslü-Arap
felsefeci, hekim, fıkıhçı, matematikçi ve tıpçı. Kurtuba'da doğdu ve
Marakeş, Fas'ta öldü. İbn-i Rüşd'e göre biricik filozof Aristo'ydu.
İbn Rüşt, Maliki mezhebinden fakihler yetiştirmiş bir aileden gelir;
dedesi Ebu El-Velid Muhammed (ö. 1126) Murabıtlar hanedanının
Kurtuba'daki en yüksek dereceli hakimiydi. Babası Ebu El-Kasım Ahmed,
aynı makamı Muvahhidler'in 1146'daki hakimiyetine kadar işgal etti.
Yusuf el-Mansur'un veziri İbn Tufeyl (Batı'da bilinen adıyla Abubacer)
tarafından sarayla ve büyük İslam hekimlerinden, sonradan arkadaşı
olacak İbn Zuhr (Avenzoar) ile tanıştırıldı. 1160'ta Sevilla kadısı oldu
ve hizmeti boyunca Sevilla, Kurtuba ve Fas'ta bir çok davaya baktı.
Aristo'nun eserlerine şerhler
ve bir tıp ansiklopedisi yazdı .
Eserlerini 1200lerde, Yakob Anatoli Arapça'dan İbranice'ye
tercüme etti. Endülüs'ü 12. yüzyılın sonralarında yayılan fanatiklik
dalgasıyla, sahip olduğu bağlantılar kendisini siyasî problemlerden uzak
tutamamış ve Kurtuba yakınlarında bir yerde tecrit edilmiş ve ölümünden
kısa süre önce Fas'a gidinceye dek gözetim altında tutulmuştur. Mantık
ve Metafizik alanında verdiği eserlerin çoğu müteakip sansür döneminde
kaybolmuştur.
İbn-i Rüşd
en çok Aristo'nun eserlerinden yaptığı, bugün Batı'da pek çoğu
unutulmuş, tercüme ve şerhleriyle ünlüdür. 1150'den önce Avrupa'da
Aristo'nun eserlerinin birkaç tercümesinden başkası yoktu ve bunlar da
din adamlarınca rağbet görüp, incelenmiyorlardı. Batı'da Aristo'nun
mirasının yeniden keşfedilmesi, İbn-i Rüşd'ün eserlerinin 12. yüzyıl
başlarında Latince'ye tercümesiyle başlamıştır.
İbn Rüşd'ün Aristo üzerine çalışmaları otuz yıllık bir dönemi kapsar ve
bu dönem içinde, erişemediği "Politika" dışında bütün eserlerine şerhler
yazmıştır. Eserlerinin İbranice tercümeleri de, İbrani Felsefesi
üzerinde kalıcı bir etki bırakmıştır. İbn
Rüşd'ün düşünceleri, Hıristiyan skolastik gelenekten, Aristo'nun mantık
çalışmalarına değer veren [Brabant'lı Siger], Thomas Aquinas ve bilhassa
Paris Üniversitesi'ndeki diğerleri tarafından özümsenmiştir. Thomas
Aquinas gibi meşhur skolastik filozoflar, ona ismi yerine "Şârih"
(Yorumcu) ve Aristo'ya da "Filozof" diyerek yüksek derecede önem
veriyorlardı. İslam dünyasında bir okul bırakmamış ve ölümü Endülüs'teki
serbest düşünce hayatının sonunu işaret etmiştir.
Ayrıca Büyük ve Küçük Dolaşımı'nı keşfeden ilk
bilim adamıdır.
Bilimsel Eserleri
•Tehafütü't Tehafüt (Çelişkilerin
Çelişkileri / İnsicamsızlığın İnsicamsızlığı), •Makela fı'l Mizac
Bilim İnsanları / Bilim İnsanları Hayatı Kısaca / Bilim Kadınları / Aforizmalar / Bilim İnsanları Capsleri / Bilim İnsanı Sözleri
Bilim İnsanları
/ Ünlü
Yazarlar /
Ünlü
Ressamlar /
Ünlü Müzisyenler /
Türk Büyükleri
/ Türk Bilim
İnsanları /
Ünlü Matematikçiler
/ Ünlü
Fizikçiler