EŞREF ÜREN:
1897’de İstanbul’da doğdu. 1984’te Ankara’da öldü. Bursa Ziraat
Okulu’ndan sonra Güzel Sanatlar Akademisi’nde okudu. Burada İbrahim
Çallı ve Hikmet Onat atölyelerinde çalıştı. Bir süre Paris’te Andrê
Lhote ve Othon Griesz’in atölyelerine devam etti(1928-1929). Yurda
dönüşünde çeşitli illerde resim öğretmenliği yaptı. ^^D Grubu^^na
katıldı. Resimleri bu grubun sergilerinde ve Galatasaray Sergilerinde
yer aldı. Katıldığı Devlet Resim ve Heykel sergilerinin bazılarında ödül
aldı(1942’de üçüncülük, 1945’te ikincilik, 1964’te birincilik). Ayrıca
Venedik Bienaline, Paris (UNESCO), San Francisco ve Atina sergilerine
katıldı.
En tanınmış eserleri: Ankara’da Kış, Gençlik Parkı, Beynam Ormanları,
Karadeniz Kadınları, Paris.
Özellikle kent oluşumundan kesitleri işleyen peyzajlarında, Eşref
Üren’in düzene açık ve sınırsız bir ifade boyutu getiren duyarlılığın
canlı titreşimlerine tanık olunabilir.
NURULLAH BERK:
1906’da İstanbul’da doğdu. 1982 yılında İstanbul’da öldü. İlkokulu
Heybeliada’da, orta okulu Nişantaşı’nda okudu. Galatasaray Lisesi’ni
bitirdikten sonra, Sanayii Nefise’ye girdi. Burayı Hikmet Onat ve
İbrahim Çallı atölyelerinde öğrenim görerek bitirdi (1924). Daha Paris’e
giderek, Paris Güzel Sanatlar Yüksek Okulunda Ernest Laurent’nin
öğrencisi oldu. Yurda dönüşün de İstanbul’da arkadaşlarıyla birlikte
^^Müstakil
Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği^^ni kurdu(1928).
1933yılında tekrar Paris’e gitti. Andrê Lhote ve Fernand Lêger‘in
yanında çalıştı. Aynı yılın sonunda yurda dönünce, arkadaşlarıyla^^D
Grubu^^topluluğunu kurdu. 1939’da İstanbul Güzel Sanatlar Akademisinde
öğrenim üyesi oldu. 1962’de de İstanbul Resim ve Heykel Müzesi
müdürlüğüne getirildi. Berk, UNESCO’ya bağlı ^^Uluslararası Sanat
Eleştirmenleri Türkiye Komitesi^^ni Suut Kemal Yetkinle birlikte kurmuş,
Paris, Moskova, Bükreş, Leningrad ve Brüksel sergilerinde komiserlik
yapmıştır. Sao Paolo ve Venedik bienallerine katıldı.1967’de de Ankara
devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde birincilik kazandı.
En tanınmış eserleri: İskambil Kağıtlı Natürmort, Ütü Yapan Kadın,
Çömlekçi, Dikenler.
Nurullah Berk’i kübizmen A. Lhote^tan esinlenen ve oldukça dekoratif bir
yön tutturan uygulamaları içinde görüyoruz.
ADNAN VARINCA:
1918’de İstanbul’da doğdu. Saint-Josephe Fransız Erkek Lisesini
bitirdikten sonra, Güzel Sanatlar Akademisinde Lêopold Lêvy ve Bedri
Rahmi Eyüboğlu atölyelerinde öğrenim gördü. Bu okulu 1948’de bitirdi.
Bir süre resim öğretmenliği yaptı. 1957-1973 yıllarında, Paris’te
çalıştı. Besançon’da açılan ^^Paris’te Altı
Türk Ressamı^^ sergisinde ve
İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ndeki ^^Paris’teki Türk
Ressamları^^ sergisinde yer aldı. Yurda döndükten sonra kişisel sergiler
açtı. 4. Sedat Simavi Vakfı Görsel Sanatlar Ödülü’nü Turan Erol’la
paylaştı(1980).
Resimsel oluşuma iç dünyasının kişisel yorum güçleriyle yaklaşan Adnan
Varınca’yı ^^pentür^^ alanında az rastlanır bir üslupçu olarak
kavrıyoruz.
NURİ İYEM:
1915’te İstanbul’da doğdu Güzel Sanatlar Akademisinde Nazmi Ziya Güran,
Hikmet Onat, İbrahim Çallı ve Lêopold Levy atölyelerinde öğrenim gördü
(1933-1937). Arkadaşlarıyla birlikte İstanbul’da ^^Liman Resim Sergisi^^ni
düzenledi (1940). 1941’de Ferruh Başağa, Avni Arbaş, Selim Turan, Fethi
Karakaş, Mümtaz Yener, Turgut Atalay, Nejat, Agop Arad, Haşmet Akal’la
birlikte ^^Yeniler Grubu^^da yer aldı. Bu grubun her yıl iki kez açılan
sergilerine katıldı(1941-1951).
1946-1983 yılları arasında yaklaşık kırk kadar kişisel sergi açtı.
Paris’te, Hollanda’da, Venedik’te, Sao Paolo’da resimlerini sergiledi.
Başlıca eserleri: Nalbant, Halk Şairi, Çeşme Başı, Aile, Orkestra, Ana
Şefkati, Kardeşler.
Nuri iyem, figüratif ve soyut çalışmalarının tümünde özenli bir
işçiliğin giderek ustalık katına ulaştığı bir gelişme içinde görülür.
HALE ASAF:
1905 yılında İstanbul’da doğdu, 1938 yılında Paris’te öldü. Resim
öğrenimine Almanya’da Berlin Akademisi’nde başladı. Sonra İstanbul’da
İnas Sanayii Nefise Mektebinde Ömer Adil’in ve Feyhaman Duran’ın
öğrencisi oldu. Maarif Vekaleti’nin bursuyla tekrar Almanya’ya
gönderildi(1924). Buradan Fransa’ya geçerek, Paris’te resim
çalışmalarını sürdürdü. Seramikçi İsmail Hakkı (Oygar) ile evlendi.
Paris’teki Grande Chaumiêre atölyesinde çalıştı. Matisse ve Dufy’den
dersler aldı. Yurda dönüşünde ^^Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar
Birliğin^^nin çalışmalarına katıldı (1928). Bu topluluğunun Ankara
(1928) ve İstanbul (1929) sergilerinde yer aldı. Bir süre sonra Bursa
Kız Öğretmen Okulu’nda resim öğretmenliği yaptı. İstanbul’a döndü. Sonra
da Paris’e giderek bu kente yerleşti(1930). Bir yandan yakalandığı
hastalıkla mücadele ederek resim çalışmalarını sürdürdü. İtalya’daki
Faşist yönetimden kaçan yazar Antonio Ariante ile birlikte bir süre ^^Jeune
Europa^^ galerisini yönetti. Hale Asaf’ın İstanbul Resim ve Heykel
Müzesi’nde bulunan resimleri dışındaki eserleri bilinmemektedir.
Türk resim sanatında akonstrüktif üslup anlayışına uygun dramatik
içerikler kazandırma yolunda olan bir ressamın, Hale Asaf olduğu
söylenebilir.
BEDRİ
RAHMİ EYÜBOĞLU:
1913’te Görele’de doğdu, 1975’te İstanbul’da öldü. İlk ve ortaokul
öğrenimini Trabzon’da yaptı. 1931’de İstanbul’da Güzel Sanatlar
Akademisini bitirdikten sonra, Paris’te Andrê Lhote’nin atölyesinde
çalıştı(1931-1933). Yurda dönüşünde Güzel Sanatlar Akademisinde öğretim
üyesi oldu. ^^D Grubu^^na katıldı. G. S. Akademisinde kendi adıyla
anılan resim atölyesini yönetti. Basma-çoğaltma yöntemiyle serigrafi,
litografi, gravür çalışmalarına ağırlık verdi ve halk el sanatlarından
kaynaklanan mozaik çalışmaları yaptı. Ayrıca ^yazmacılık^ sanatıyla
uğraştı. Paris’te Musêe de I’Homme’ da ilkel soylar sanatını inceledi.
1958 Brüksel sergisinde Türk pavyonu için yaptığı 277 m2’lik mozaik
panosuyla, altın madalya (büyük ödül), Sao Paulo Bienali’nde şeref
madalyası yaptı. Paris’teki NATO binasında yer alan 50 m2’lik mozaik
panosuyla da uluslararası ün kazanmıştır.
Başlıca eserleri: Köylü Kadını, Beylerbeyi İskelesi, Balıklar, Mavi
Siyah Kuş, Anadolu Hisarı, Mangal ve İbrik.
Bedri Rahmi Eyüboğlu, gelişmesi boyunca folklorik nakışlarla kurduğu
resimsel ilişkileri, popüler boyutlara eriştiren bir sanatçı olarak
dikkatleri üzerinde toplamıştır.
CEMAL TOLLU:
1899’da İstanbul’da doğdu, 1968’de İstanbul’da öldü. Sanayii Nefise’de
öğrenim görürken, Milli Mücadeleye katılmak için Anadolu’ya geçti.
öğrenimini daha sonra tamamladı. Bir süre Elazığ Öğretmen Okulunda resim
öğretmenliği yaptı(1927-1929). Avrupa’ya giderek Andrê Lhote, Fernand
Lêger, Hans Hoffmann, Gromaire gibi sanatçılarla çalıştı(1929-1932).
Yurda dönüşünde bir süre Erzincan Askeri Ortaokulunda resim öğretmenliği
yaptı(1932-1935). Güzel sanatlar Akademisinde Lêopold Lêvy’nin
yardımcılığına getirildi. Daha sonra resim bölümünde yönetici olarak da
görev yaptı ve bu okuldan emekli oldu(1937-1964). ^^D Grubu^^nun
kurucularındandır(1933).
Resimleri ilk kez 1927’de sergilendi. 1967’de de retrospektif sergisi
açıldı. Yazıları ^^Sanat Bahisleri^^ başlığı altında Yeni Sabah
gazetesinde yayımlandı. Yunan Mitolojisi (1964), Şeker Ahmet Paşa (1967)
adlı kitapları vardır.
Başlıca eserleri: Hatay Portakal Bahçelerinden, Zeytin Ağacı, Okuyan
Köylüler, Mevleviler, Balerin.
Cemal Tollu, kübist bir resim üslubu anlayışına yöresel anlamlar
kazandırma yolunda bir sanatçı olarak görülmektedir.
Ünlü Ressamlar / Çağdaş Sanat Akımları / Kübizm / Empresyonizm / En Değerli 10 Tablo / Ünlü Ressamların Ünlü Eserleri / Karakalem Çalışmaları
Bilim İnsanları / Ünlü Yazarlar / Ünlü Ressamlar / Ünlü Müzisyenler / Türk Büyükleri / Türk Bilim İnsanları /
Ünlü Matematikçiler / Ünlü Fizikçiler